de Pr. Prof. Ion Ciungu
“Zis-a cel nebun în
inima sa: «Nu este Dumnezeu!» Stricatu-s-au oamenii şi urâţi s-au făcut întru
îndeletnicirile lor. Nu este cel ce face bunătate, nu este până la unul. Domnul
din cer a privit peste fiii oamenilor, să vadă de este cel ce înţelege, sau cel
ce caută pe Dumnezeu.” (Psalm 13, 1-2)[1]
Blaise Pascal (n. 19 iunie 1623, Clermont-Ferrand,
Franța – d. 19 august 1662, Paris)[2]
( a. Pariul lui
Pascal ; b. Criticarea Pariului lui Pascal ; c. Apărarea Pariului lui
Pascal ; d. Citate din Pascal)
Pe data de 19 iunie 2017 a apărut
articolul “ 'Love knows no limit': 9
quotes from Christian prodigy and philosopher Blaise Pascal”[3]
(Dragostea nu cunoaște limită: 9 citate din geniul și filosoful creștin Blaise
Pascal), publicat de Joseph Hartropp, pe site-ul non-denominațional de știri
creștine din Londra, Christian Today. 19 iunie este ziua de naștere a lui
Blaise Pascal, „matematician, inventator și teolog catolic francez”.
Anul trecut, un alt articol referitor la Pascal a fost
publicat, tot pe Christian Today, de Andy Walton, pe data de 16 august,
intitulat: “Should we gamble on God?
Pascal's Wager says it's worth it” (Se cuvine să pariem ca la jocuri pe
Dumnezu? Pariul lui Pascal zice că merită osteneala).[4]
a.
Pariul
lui Pascal
Traduc, în continuare, spicuind, din
articolul lui Andy Walton:
“Contribuția lui cea mai faimoasă la dezbaterea cu
privire la Dumnezeu a ajuns să fie cunoscută ca Pariul lui Pascal. Situația
este expusă cam așa :
Dumnezeu există sau nu există. Avem
nevoie să punem pariu într-un fel sau altul. Dacă Dumnezeu există într-adevăr,
va fi infinit mai valoros că am pariat pe acest rezultat. Dacă Dumnezeu nu
există, oricum nu va conta. Date fiind aceste propoziții, se cuvine să pariem
că Dumnezeu există.
Forța argumentului lui Pascal aici este
evidentă. El arată în mod clar de ce faptul că faci pariul acesta este un mod
rațional de a te comporta. Dacă Dumnezeu ne oferă acum o șansă la viața eternă
(precum și transformare în prezent), atunci are sens să te încrezi în această
ofertă, să punem banii jos pe ea și să ne trăim viața în lumina aceasta.
Pascal însuși a oferit o explicație. «Credința
este un pariu înțelept,» a zis el. «Dat fiind faptul că nu poate fi dovedită,
ce pagubă îți va fi dacă pariezi pe adevărul ei și se dovedește a fi
falsă ? Dacă câștigi, câștigi totul ; dacă pierzi, nu pierzi nimic.
Pariază, deci, fără ezitare, că El există.»
Din cauză că Pascal credea că este
imposibil să demonstrezi existența lui Dumnezeu, el a oferit pariul ca o explicație
a hotărârii pe care fiecare ființă umană trebuie să o ia. Putem alege să credem
în Dumnezeu sau nu. În aceste condiții, a-L alege pe Dumnezeu este înțelept.”
b.
Criticarea
Pariului lui Pascal
„Totuși, începând din secolul XVII și
până în ziua de azi, Pariul lui Pascal a fost supus la o critică extinsă.
În timpul generației lui, Pascal a fost
ridiculizat de conaționalul său Voltaire, care a zis,[5] «Acest articol
pare un pic indecent și pueril: ideea de joc, și de pierdere și câștig, nu se
potrivește cu seriozitatea subiectului».
Aceasta a fost doar prima dintr-un
bombardament de critici la care pariul acesta a trebuit să facă față.”
„După un susținător contemporan al unei
versiuni a acestui pariu, Michael Rota,[6]
criticarea pariului vine în patru forme : «(1) a crede în Dumnezeu pe
motive pragmatice este imoral din cauză că se cuvine să credem ceva pe baza
evidenței; (2) să te încredințezi lui Dumnezeu pentru beneficiile viitoare
înseamnă să fii egoist; (3) existența altor religii invalidează argumentul lui
Pascal; (4) modul în care Pascal abordează religia este inconsecvent cu însăși
doctrina creștină.»
c.
Apărarea
Pariului lui Pascal
„Apărătorii contemporani ai unei forme
a acestui pariu recunosc faptul că argumentul lui Pascal chiar are nevoie de o
oarecare actualizare. Kevin Moore, a cărui carte Untrumpable este despre
versiunea alternativă a lui la pariu, zice: «Pascal și-a supraestimat valoarea
prin faptul că a mers dincolo de limitele pe care chiar el și le-a pus, anume,
limitele nesiguranței. Dar, el zice că încă există valoare în Pascal. Cred că
nesiguranța noastră cu privire la viața de după moarte ar trebui să ne îndrume
(în mod rațional) să trăim pe un anumit fel de cale.»
Pariul original al lui Pascal are
într-adevăr și apărători contemporani. Filosoful catolic Peter Kreeft este
printre ei. «La ce trebuie să renunțăm pentru a paria că Dumnezeu există?» întreabă el.[7]
«Tot ceea ce există este doar finit, și
este foarte rezonabil să pariezi cu ceva finit pe șansa de a câștiga un premiu
infinit.»
Pariul lui Pascal este un argument
durabil, și unii oameni pretind că au venit la credință din cauza lui. Totuși
el are mulți critici și nu este un argument copleșitor. Un articol recent
despre acest pariu[8]
a zis: «Acesta nu este un argument pentru existența reală a lui Dumnezeu.
Pascal afirmă că în ceea ce privește existența sau non-existența lui Dumnezeu, `Rațiunea
nu poate decide nimic aici`. În schimb, acesta este un argument care arată
cauza pentru care se cuvine să crezi în Dumnezeu.»
Aceasta este o diferență crucială. În
calitate de credincioși, nouă nu ne este permis să pretindem prea mult
uneltelor pe care le avem la dispoziție. Chiar dacă acest pariu are succes, el
arată doar faptul că merită să pariezi pe teism, mai degrabă decât pe credința
creștină. Pariul lui Pascal s-ar putea să nu fie convingător pentru mulți. Dar
s-ar putea ca el să te facă să te oprești și să te gândești. În America și
Europa din zilele noastre, unde ateismul pare a fi opțiunea preselectată
automat fără alternativă, pentru mulți sau chiar majoritatea, el nu-i de
disprețuit.”
d.
Citate
din Pascal
Traduc, spicuind, din articolul lui
Joseph Hartropp:
„El a căutat să scrie o apologie pentru
credința creștină – dar n-a terminat-o. În schimb, nenumăratele lui reflecții
despre Dumnezeu și existența umană vor fi publicate cu titlul de Les Pensées ,
după moartea sa.”
„Pascal a murit tânăr la doar 39 de
ani, pe 19 august 1662. Totuși, moștenirea sa intelectuală diversă - și
inspirația pentru Biserică – trăiește mai departe. Iată nouă citate prin care
să ne amintim de el:
Inima are rațiunile ei pe care rațiunea
nu le cunoaște.
Toate problemele omenirii decurg din
incapacitatea omului de a ședea liniștit într-o cameră singur.
Adevărul este așa de obscur în aceste
timpuri, iar falsitatea așa de stabilită, încât, dacă nu iubim adevărul, nu-l
putem cunoaște.
Toți oamenii caută fericirea. Aceasta
este fără excepție. Oricare ar fi mijloacele diferite pe care le folosesc ei,
toți tind spre acest scop. Cauza unora de a merge în război, iar a altora de
a-l evita, este aceeași dorință în ambele categorii, însoțită de vederi diferite.
Voința nu face niciodată nici cel mai
mic pas decât spre acest obiect. Acesta este motivul oricărei acțiuni a
oricărui om, chiar al celor care se spânzură.
Dragostea nu are limite pentru
suferința ei răbdătoare, nu are sfârșit pentru încrederea ei, nu are veștejire
a speranței ei; ea poate dura mai mult decât orice. Dragostea încă rămâne în
picioare când orice altceva va fi căzut.
Din moment ce nu putem cunoaște tot
ceea ce urmează să fie cunoscut despre orice, se cuvine să cunoaștem câte puțin
din toate.
Oamenii sunt de obicei mai convinși
prin motivele pe care le descoperă ei înșiși decât prin acelea găsite de alții.
Fericirea nu este nici fără noi, nici
înăuntrul nostru. Ea este în Dumnezeu, atât fără noi cât și înăuntrul
nostru.
Iisus este Dumnezeul de Care ne putem
apropia fără mândrie și înaintea Căruia ne putem smeri fără disperare.”
[3]
Joseph
Hartropp, 'Love knows no limit': 9 quotes from Christian prodigy and philosopher
Blaise Pascal ’, Christia Today, 19 June 2017 , https://www.christiantoday.com/article/love.knows.no.limit.9.quotes.from.christian.prodigy.and.philosopher.blaise.pascal/110064.htm
[4]
Andy
Walton, Should we gamble on God? Pascal's Wager says it's worth it,
Christian Today, 19 August 2016, https://www.christiantoday.com/article/should.we.gamble.on.god.pascals.wager.says.its.worth.it/93530.htm
[5]
Ward E. Jones, Religious
Conversion, Self-Deception, and Pascal’s Wager, [Published in Journal
of the History of Philosophy 36:2, pp. 167-188 (April 1998). Please use
published version for citation.], pag. 8, https://www.ru.ac.za/media/rhodesuniversity/content/philosophy/documents/Religious%20Conversion,%20Self-Deception,%20and%20Pascals%20Wager%20(J%20of%20the%20History%20of%20Philosophy).pdf
[6]
Michael Rota, Why
You Can Still Bet Your Life on Christ, An updated version of Pascal’s wager
offers a powerful argument for Christian commitment, Christianity
Today, April 24, 2016, http://www.christianitytoday.com/ct/2016/may/why-you-can-still-bet-your-life-on-christ.html?start=1
[7]
Peter Kreeft, The
Argument from Pascal`s Wager, http://www.peterkreeft.com/topics/pascals-wager.htm
[8]
Andy
Kiersz, According To Math, You Should Believe In God, Business Insider,
Jun. 18, 2014, http://www.businessinsider.com/pascals-wager-2014-6?IR=T
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu