În capela Facultății de Teologie Ortodoxă „Sfântul Andrei Șaguna” va fi oficiat sâmbătă, 12 noiembrie, de la ora 12.00, parastasul de un an pentru arhid. prof. dr. Constantin Voicu.
In
memoriam: Material omagial, dedicat Părintelui Arhid. Prof. Univ. Dr. Dr. H.C. Constantin
Voicu, cu prilejul împlinirii unui an de la naşterea sa în viaţa cea cerească
şi veşnică…
de Dr. Stelian Gomboş
Părintele Arhid. Prof.
Univ. Dr. Constantin Voicu s-a născut în
data 5 decembrie 1929, în oraşul Braşov, într-o familie evlavioasă. Cursurile
primare, şi studiile liceale şi le-a făcut la binecunoscutul Liceu „Andrei Şaguna”,
din localitatea natală. Şi-a luat
examenul de bacalaureat în anul 1948, după care a urmat cursurile Institutului
Teologic de grad Universitar din Sibiu în perioada anilor 1948-1952. După finalizarea
studiilor de licenţă, şi-a continuat pregătirea şi aprofundarea teologică la
Institutul Teologic de grad Universitar din Bucureşti, unde a frecventat cursurile
de doctorat, la Secţia istorică, specializarea Patrologie şi Literatură
postpatristică, sub îndrumarea Pr. Prof. Dr. Ioan G. Coman. În anul 1975
şi-a susţinut teza de doctorat cu titlul „Teologia muncii la Sfântul
Ioan Gură de Aur şi actualitatea ei”.
A urmat cursuri de
specializare postdoctorală la Facultăţile de Teologie Protestantă din Neuchâtel
şi Geneva (Elveţia) între anii 1977-1978.
În anul 1952, va fi hirotonit
ca şi diacon de către vrednicul de pomenire Mitropolit al Ardealului Nicolae
Bălan (1920-1955), iar în anul 1976 a fost hirotesit arhidiacon stavrofor. În
această calitate Părintele Constantin Voicu s-a dedicat o viaţă întreagă
slujirii ca diacon la catedrala mitropolitană cu hramul „Sfânta Treime” din
Sibiu. A fost membru, în mai multe legislaturi, în Adunarea Eparhială a Arhiepiscopiei Sibiului şi în Adunarea Naţională Bisericească.
Activitatea
profesională
Aceasta s-a concretizat şi în
îndeplinirea succesivă a mai multor funcţii în cadrul Institutului Teologic de
grad Universitar (ulterior Facultatea de Teologie „Andrei Şaguna”) din cadrul
Universitaţii „Lucian Blaga” din Sibiu.
-
bibliotecar al Bibliotecii
mitropolitane (1952-1959);
-
secretar-şef al
Institutului Teologic de grad Universitar Sibiu (1959-1973);
-
lector universitar (disciplina
Patrologie şi Literatură postpatristică, 1973-1975);
-
conferenţiar universitar (aceeaşi
disciplină, 1975-1976);
-
profesor universitar (aceeaşi
disciplină, 1976-1996).
Pe linie administrativă,
între anii 1976-1979 a îndeplinit funcţia de prorector al Institutului Teologic
de grad Universitar din Sibiu, iar între anii 1979-1992 pe cea de rector, fiind
cel mai longeviv rector din istoria acestei instituţii.
În perioada în care a
condus în calitate de prorector şi apoi ca rector al Institutului Teologic de grad
Universitar din Sibiu, Preacucernicia Sa a pus mult suflet şi devotament pentru
buna desfăşurare a activităţii acestei instituţii, ajutând la promovarea mai
multor cadre didactice tinere, bine pregătite, care au reuşit să menţină la
aceeaşi cotă înaltă învăţământul teologic sibian, a cărui faimă a fost şi este
recunoscută atât în ţară cât şi în străinătate.
Perioada anilor 1979-1989 a
fost una extrem de dificilă pentru Biserică în general şi pentru învăţământul
teologic în special. Au fost ani grei, ani de încercări, dar tenacitatea şi
spiritul inventiv al Părintelui Rector au reuşit să surmonteze toate opreliştile
şi toate încercările. În ciuda acestor greutăţi, Preacucernicia Sa a făcut
dovada unei înalte şi abile diplomaţii bisericeşti, reuşind, cu ajutorul lui
Dumnezeu, să rezolve toate problemele care au apărut. Cu toate că autorităţile
comuniste au încercat să reducă numărul studenţilor teologi şi să limiteze
accesul tinerilor spre teologie, dânsul a reuşit să dejoace cu abilitate acest
plan în aşa fel încât an de an numărul studenţilor teologi a crescut, iar pe
foarte mulţi preoţi şi monahi, în pofida interdicţiilor autorităţilor de
atunci, ia ajutat să-şi completeze studiile teologice, la forma fără frecvenţă.
Am putea spune că a fost omul providenţial pentru acele vremuri. Dumnezeu a
ştiut să-şi aleagă oamenii potiviţi pentru a-şi putea îndeplini planurile pe
care le-a avut cu învăţământul teologic. Patriarhul Teoctist a recunoscut şi a
apreciat în mod cu totul aparte efortul şi calităţile sale: „ Părintele Voicu, în mod tacit, asumându-şi
responsabilităţile şi riscurile, primea zeci de monahii şi monahi la studii
universitare înscriidu-i într-un catalog paralel şi urmând îndeaproape formarea
lor. De asemanea, tot prin abilitatea, înţelepciunea şi tactul Prea Cucerniciei
Sale erau primiţi la Institutul Teologic Universitar din Sibiu şi absolvenţi de
liceu, nu numai de seminarii, aşa cum cereau aceleaşi reglementări
discriminatorii. La acestea este necesar să amintim grija şi priceperea cu care
organiza şi coordona cursurile preoţeşti...”[1]
I.P.S. Părinte Antonie
Plămădeală - Mitropolitul Ardealului, întăreşte cele afirmate mai sus spunând
despre Părintele Profesor Constantin Voicu: „ A pus mult suflet la Sibiu, pentru bunul mers al activităţii Institutului
Teologic ca prorector şi apoi ca rector, într-o vreme în care Biserica era
marginalizată, iar preoţii şi studenţii teologi erau supravegheaţi cu sticteţe.
A ştiut să lucreze cu înţelepciune rezolvând problemele care se iveau şi erau
destul de multe în aşa fel încât an de an numărul studenţilor teologi creştea,
iar mulţi preoţi şi călugări în pofida interdicţiei autorităţilor de atunci îşi
complectau studiile la fără frcvenţă.”[2]
Cu toate că şi-a asumat
aceste responsabilităţi şi riscuri, cei care nu le-au cunoscut sau nu au vrut
să le cunoască şi-a atras unele critici nefondate: „ Toate acestea au fost realităţi pe care mulţi nu le-au cunoscut, de
unde şi unele critici nefondate din partea unora, care nu cunoşteau realitatea,
dar care, aflând adevărul, şi-au revăzut atitudinea şi au înţeles situaţiile
aşa cum au fost ele, în tot dramatismul şi constrângerea lor.”[3]
În perioada cât a fost
rector şi-a dat tot interesul pentru a ridica prestigiul Institutului Teologic
de grad Universitar din Sibiu, reuşind, după mari şi susţinute eforturi să obţină,
în anul 1984, dreptul pentru ca această renumită şcoală de teologie românească să
organizeze cursuri de doctorat şi să acorde titlul de „doctor în teologie”. Este
interesant faptul că în această perioadă grea prea puţini au fost aceea care
şi-au dorit să conducă destinele învăţământului teologic, pentru ca imediat
după 1989 când situaţia din România s-a schimbat şi nu au mai fost atâtea
riscuri să apară şi alţi pretendenţi la conducere .
Astfel, după 37 de ani de
trudă la Institutul Teologic din Sibiu,
în anul 1996 a s-a transferat pe postul de profesor universitar la disciplina
Patrologie şi Literatură postpatristică la noua Facultate de Teologie Ortodoxă din
cadrul Universităţii „1 Decembrie 1918” din Alba-Iulia, aşezământ la a cărui
înfiinţare a avut un aport deosebit. Între anii 1996-2000 a deţinut şi funcţia
de decan al acestei facultăţi. Aici a trebuit să muncească din greu la
temeliile noii Facultăţii de Teologie, dar experienţa acumulată pe parcursul
zecilor de ani, a reuşit să dea roade.
În primăvara anului 2000 a
fost ales ca Decan al Facultăţii de Teologie Ortodoxă din cadrul Universităţii
din Oradea. De fapt, aici a venit ca şi profesor asociat la disciplina
Patrologie şi Literatură postpatristică din anul 1992.
Eu l-am avut ca profesor în
anii 1 şi 2, şi cu toţii am reuşit să cunoaştem: „ ...un prototip şi un profil de dascăl, model de urmat...”[4]
După alegerea sa ca şi
decan al Facultăţii de Teologie din Oradea s-a implicat cu multă dragoste
pentru promovarea tinerelor cadre universitare, astfel că din vara anului 2000
a înfiinţat revista Facultăţii „Orizonturi Teologice”. În această revistă au
publicat studii de specialitate numeroase cadre didactice de la Facultatea de
Teologie din Oradea, dar şi din alte centre universitare din ţară şi străinătate,
precum şi numeroşi doctoranzi.
Ca şi decan al Facultăţii
de Teologie s-a bucurat de dragostea, preţuirea şi ajutorul vrednicului de
pomenire, rector al Universităţii din Oradea Prof. Univ. Dr. Ing. Teodor Maghiar. Cu
ajutorul acestuia a definitivat lucrările de finalizare la noua capelă a
Facultăţii; pictură, iconostas, mobilier, iar la consacrarea capelei în anul
2002 a participat şi P. F. Părinte Teoctist - Patriarhul de atunci al României.
De asemenea s-a îngrijit şi de biblioteca Facultăţii contribuit la îmbogăţirea
acesteia prin dotarea şi donarea a numeroase cărţi.
În cei 4 ani cât a fost
decanul Facultăţii de Teologie Ortodoxă din Oradea a reuşit să ridice prestigiul
acestei instutuţii de învăţământ superior, prin simpozioanele naţionale şi
internaţionale pe care le-a organizat. Tot în această perioadă la propunerea
Facultăţii de Teologie, Universitatea din Oradea a acordat titlul de Doctor
Honoris Causa mai multor personalităţi teologice din străinătate dintre care
amintim: Stylianos Papadopoulos - Atena, Hans Schwarz - Regensburg, Constantine
Scouteris - Atena, Albert Rauch - Regensburg. A fost un om al păcii şi iubirii
interconfesionale, un exemplu şi model pe care ar fi bine să-l urmeze şi alţii.
În anul 2004 s-a pensionat,
după o activitate de peste 50 de ani.
Aprecieri
din partea celor care l-au cunoscut
În volumul omagial „ Arhid. Prof. Univ. Dr. Constantin Voicu Dr.
H. C. Universitatea Oradea o viaţă în slujba Bisericii şi a şcolii româneşti”,
mai multe personalităţi au dorit să-l omagieze şi să-i aducă recunoştinţa
pentru tot ceea ce a făcut pe parcursul celor peste 50 de ani de activitate şi
de aceea aş dori să amintesc câteva dintre acestea. Vreau să precizez că aceste
aprecieri au fost făcute când Părintele Voicu era în pensie şi de aceea
consider că ele au fost făcute cu sinceritate şi nu din interes. Când Eusebiu
de Cezareea a scris Viaţa lui Constantin cel Mare mulţi l-au acuzat că a fost
un scriitor de curte linguşitor şi că ar fi exagerat în unele privinţe. În
calitate de ucenic al Părintelui Voicu am vrut să scriu mai multe despre
realizările Sale în volumul omagial „ Arhid.
Prof. Univ. Dr. Constantin Voicu Dr. H. C. Universitatea Oradea o viaţă în
slujba Bisericii şi a şcolii româneşti”, dar nu m-a lăsat, din smerenie, considerând
că pentru binele pe care l-a făcut nu a dorit să fie apreciat şi răsplătit de
oameni ci de Dumnezeu.
P. F. Părinte Teoctist –
fostul Patriarh al României, a recunoscut şi a apreciat în numeroase rânduri
puterea de muncă şi dragostea faţă de
Dumnezeu şi semeni a Părintelui Voicu : „ Meritele
dobândite l-au recomandat autorităţilor
bisericeşti, care l-a promovat în funcţii de răspundere, dar mai ales dragostei
discipolilor care, fără excepţie, păstrează amintirea luminoasă a profesorului
de vocaţie şi a dascălului plin de căldură sufletească şi înţelegere.”[5]
I. P.S. Părinte Nicolae
Corneanu - Mitropolitul de pie memorie a Banatului, care l-a cunoscut din anul
1958, pe Părintele Constantin Voicu mărturiseşte: „ Astfel am putut cunoaşte, aş putea zice pe omul, slujitorul Bisericii
şi profesorul de Teologie. Din toate aceste puncte de vedere, l-am apreciat,
l-am preţuit şi l-am îndrăgit. Pe parcursul vremii, simt nevoia să adaug, am
putut să descopăr în profesorul de Teologie Constantin Voicu şi pe specialistul
patrolog. Mărturisesc - şi acum este vorba de ceva foarte personal - că am fost
atras din perioada studenţiei de studiul Patrologiei. Am rămas deci uimit să
descopăr în cunoscutul de altădată pe specialistul în vechea literatură
creştină. I-am citit numeroasele articole apărute în revistele bisericeşti
despre Sfinţii Părinţi şi i-am apreciat recentul manual de Patrologie pentru
Seminariile teologice care îi încununează, într-un fel, strădaniile aparţinând
acestui domeniu.”[6]
I.P.S. Părinte Laurenţiu
Streza - Mitropolitul Ardealului, în volumul omagial: „ Arhid.
Prof. Univ. Dr. Constantin Voicu Dr. H. C. Universitatea Oradea - o viaţă în
slujba Bisericii şi a şcolii româneşti”, scoate în evidenţă personalitatea Părintelui
Constantin Voicu, iar titlul articolului vorbeşte de la sine: „ Părinte, dintru început, prieten apropiat şi
coleg sprijinitor şi iarăşi părinte” Părintele Profesor
Constantin Voicu a ştiut să-i iubească, aprecieze, dar mai ales să-i
încurajeze pe cei tineri în îndeplinirea aspiraţiilor: „Părintele Profesor Arhidiacon Constantin Voicu a devenit pentru toţi
cei tineri prieten apropiat şi coleg sprijinitor în împlinirea îndatoririlor
academice... L-am văzut uneori trist şi supărat cu atâta răspundere şi cu
„atâţia pe cap”, dar niciodată nu l-am văzut răzbunător. Părintele Constantin Voicu
este un răbdător, de aceea este şi un învingător... Părintele Constantin Voicu
a ştiut să-şi folosească pozitiv autoritatea funcţiei deţinute, încurajând şi
sprijinind pe cei tineri”[7]
Modul de comportare şi
atitudinea pe care a avut-o Părintele Constantin Voicu faţă de cei subordonaţi
constituie un exemplu demn de urmat, mai ales pentru ierarhi, profesori şi
preoţi pentru că Părintele Voicu a pus în practică învăţăturile Sfintei
Scripturi, şi ale Sfinţilor Părinţi şi de aceea P.S. Părinte Ioan Mihălţan - Episcopul
Oradiei spunea: „ A căutat să ajute pe
cât mai mulţi cât a fost cu putinţă, fiind foarte îngăduitor. Datorită acestui
fapt şi-a menţinut prietenia cu mai mulţi studenţi şi preoţi de mai târziu. Ca
rector la Academia Teologică din Sibiu, a fost foarte punctual la serviciu,
rămânând în mijlocul studenţilor de dimineaţa până seara târziu. A căutat şi a
păstrat o legătură apropiată cu autorităţile de
stat spre folosul Bisericii.”[8]
Cât adevăr în cele spuse mai sus, şi ce pildă demnă de urmat, mai ales pentru
cei care conduc destinele Bisericii, ce păcat că nu s-au născut mai mulţi ca şi
Părintele Constantin Voicu!...
Pe parcursul celor peste 50
de ani de muncă în ogorul Bisericii Părintele Constantin Voicu s-a întâlnit cu
multe personalităţi bisericeşti din ţară şi străinătate, iar calităţile sale au
fost recunoscute şi apreciate de toţi cei care l-au întâlnit şi cunoscut, iar printre
aceştia se numără şi Episcopul Bisericii Evanghelice C. A. din România,
Christoph Klein: „ Ne gândim cu
satisfacţie la deceniile trecute, când ne-am întâlnit în mod regulat la
Conferinţele teologice interconfesionale organizate de Institutele noastre
Teologice. Rectorul de atunci de la Sibiu, P. C. Arhid. Prof. Univ. Dr.
Constantin Voicu, era în acel timp unul din promotorii principali, însufleţit
de un adevărat şi autentic spirit ecumenic şi frăţesc pe care l-a păstrat până
în prezent.”[9]
Rectorul de vrednică
pomenire a Universităţii din Oradea, Prof. Univ. Dr. Ing. Teodor Maghiar, cel
care a legat a strânsă prietenie cu Părintele Constantin Voicu, dar şi cu toţi
ceilalţi angajaţi ai Universităţii
mărturiseşte: „M-a uimit întotdeauna, aşa
cum mă uimeşte şi acum, extraordinara capacitate a domniei sale de a se apropia
de tineri, de a le descifra păsurile, răbdarea cu care îi ascultă şi îi iartă,
blândeţea cu care îi dojeneşte şi îi îndeamnă. Persoana Părintelui Voicu este
întruchiparea perfectă a slujirii la altar şi catedră... Ne-a uimit întotdeauna
prin statornicia sentimentelor sale, prin ataşamentul cald, firea deschisă şi
comunicativă, prin deschiderea spre dialog interuman şi interconfesional.”[10]
De această puternică
prietenie care s-a legat între cei doi rectori au fost legate cele mai mari
realizări ale Facultăţii de Teologie din Oradea, fiind şi cei mai frumoşi ani,
cred că şi colegii mei sunt de acord cu această părere, iar pentru bucuria de
a-i fi întâlnit Îi mulţumesc lui Dumnezeu spunând: „Mărire Ţie, Doamne, pentru
oamenii pe care Pronia Ta mi i-a adus în cale!”
Ca şi o concluzie la cele
de mai sus am putea spune că succesul Părintelui Constantin Voicu s-a datorat
faptului că între Dânsul ca şi persoană şi instituţiile pe care le-a condus a
existat o legătură indisolubilă.
Activitatea
sa de cercetare teologică constă în
publicarea a 8 lucrări de specialitate (dintre care 2 în colaborare), şi a peste
130 de articole şi studii în revistele şi periodicele bisericeşti. De asemenea,
a participat la peste 40 de conferinţe, congrese, simpozioane şi întruniri
interne şi internaţionale, la care a prezentat comunicări sau referate.
În domeniul activităţii didactice, trebuie amintit
faptul că pe parcursul celor 33 de ani de activitate la catedră a îndrumat
peste 600 de studenţi în vederea elaborării tezei de licenţă, iar în calitate
de conducător de doctorat a avut sub îndrumare circa 90 de doctoranzi, dintre care 77 sunt deja
doctori, iar 14 sunt cadre didactice şi ierarhi.
A făcut parte din (150) comisii
de examen pentru susţinere a tezei de doctorat, atât în domeniul teologie, cât şi
în domenii adiacente precum filosofia şi istoria, în câteva din marile centre
universitare din ţară.
Timp de mai mulţi ani a
fost membru în Comisia Naţională de
Atestare a Diplomelor şi Titlurilor Universitare (CNADTU) şi în Consiliul Naţional al Cercetării ştiinţifice
din Învăţământul Superior (CNCSIS), comisii din cadrul Ministerului Educaţiei
Naţionale, precum şi în Consiliul Naţional
de Atestarea şi Acreditare Academică
(CNAAA).
De asemenea, a fost membru
activ în unele societăţi şi asociaţii ştiinţifice internaţionale precum: Asociaţia Internaţională de Studii
Patristice de la Oxford, Seminarul de
Istorie Sud-Est Europeană, Conferinţa
Bisericilor Europene şi Consiliul
Ecumenic al Bisericilor. În mod activ a participat şi în Comisia de Istorie Eclesiastică Comparată din România.
Pentru această activitate
prestigioasă în anul 2004 a primit ordinul „Meritul Cultural”, în grad de ofiţer
din partea Preşedintelui României.
Ca o recunoaştere a
meritelor sale incontestabile pe linie didactică şi a aportului adus la
dezvoltare teologiei patristice româneşti, în anul 2004, Preacucernicia Sa a
primit titlul de „Doctor Honoris Causa” al Universităţii din Oradea.
Implicarea sa fără nici o
ezitare în slujirea Bisericii i-a fost recunoscută răsplătită prin decernarea mai multor distincţii
bisericeşti, primind cruci patriarhale din partea Patriarhilor Iustinian Marina
(1976), Iustin Moisescu (1982), Teoctist Arăpaşu (1988 şi 2001). În luna octombrie
2009, în cadrul unei sesiuni speciale a Sfântului Sinod, Preafericitul Părinte
Patriarh Daniel Ciobotea i-a conferit Diploma şi Crucea patriarhală, clasa I,
pentru activitatea neobosită depusă pe tărâm didactic şi în slujirea Bisericii.
De asemenea, în anul 2006. Înalt Preasfinţia Sa Prof. univ. dr. Laurenţiu
Streza, Mitropolitul Ardealului, ca o recunoaştere a meritelor sale l-a decorat
cu Crucea Şaguniană, cea mai înaltă distincţie a Mitropoliei Ardealului.
Pentru neobosita muncă pe
care a depus-o în slujba Bisericii, în anul 1987 Sanctitatea Sa Patriarhul
Ecumenic al Constantinopolului, Demetrios I (1971-1991) i-a conferit crucea
patriarhală.
Se cuvine să mai amintim un
aspect important din viaţa şi activitatea PC Sale şi anume că a avut marele
privilegiu de a fi ucenicul devotat şi unul din apropiaţii mitropolitului de
pioasă amintire Nicolae Bălan al Ardealului, de la care a învăţat bunătatea,
echilibrul, iubirea şi respectul faţă de Dumnezeu, de Biserică şi de oameni,
capacitatea de a înţelege realităţile şi problemele oamenilor nu doar cu
mintea, ci şi cu sufletul. Tot de la mitropolitul Nicolae Bălan a primit în
urmă cu 60 de ani, hirotonia în treapta de diacon.
A rămas în conştiinţa şi
amintirea generaţiilor de studenţi de la Sibiu, ca şi a celor din Alba-Iulia şi
Oradea ca un adevărat părinte sufletesc, arătându-le acestora în permanenţă înţelegere,
dragoste şi bunăvoinţă. Părintele Voicu a înţeles că bunătatea - ca virtute creştină
- constituie cea mai trainică legătură spirituală dintre oameni, că ea este
fundamentul liniştii, fericirii şi ne ajută să realizăm armonia dintre credinţă
şi faptă.
În relaţiile cu studenţii,
cu colegii şi cu oamenii, în general, Părintele profesor Constantin Voicu este perceput ca fiind un om
al păcii, al echilibrului şi al bunei înţelegeri, calităţi care izvorăsc
dintr-un suflet nepătimaş, deschis, sincer, cald şi cu consideraţie faţă de cei
din jur. Părintele Voicu a înţeles şi a pus în practică sintagma potrivit
căreia dragostea înseamnă „suprema
responsabilitate pentru altul” şi că atât valorăm ca oameni, cât de mult bine
reuşim să facem în jurul nostru.
Activitatea Publicistică
a P.C. Arhid. Prof. Univ. Dr. Constantin Voicu
a) Cărţi publicate
1. Teologia
muncii la Sfântul Ioan Gură de Aur şi actualitatea ei, Sibiu, Tipografia
Eparhială, 1975, 140 p.
2. Biserica
strămoşească din Transilvania în lupta pentru unitatea spirituală şi naţională
a poporului român, Sibiu, Tipografia Eparhială, 1989, 343 p.
3. TRANSYLVANIA.
Romanian History and Perpetuation, Patronaged by PRO PATRIA cultural-scientific
Foundation, Bucharest, 1993, 448 p. (în colaborare).
4. Transilvania
– istorie şi dăinuire românească – documentele oficiale ungare confirmă,
Bucureşti, Editura Sirius, 1995, 320 p. (în colaborare).
5. Patrologie,
manual pentru Seminariile teologice, Bucureşti, Editura Institutului Biblic şi
de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, 2004, 320 p. (împreună cu Pr. Conf.
univ. dr. Nicu Dumitraşcu)
6. Studii
de Teologie patristică, Bucureşti, Editura Institutului Biblic şi de Misiune
al Bisericii Ortodoxe Române, 2004, 466 p.
7. Patrologie,
vol. I-III, Bucureşti, Editura Basilica
a Patriarhiei Române, 2009-2010, 383+408+518 p.
8. Botezul
în tradiţia patristică, Sibiu, Editura Agnos, 2011, 316 p.
b) Articole şi volume
omagiale
1. *** Urcuş
pe treptele slujirii. Omagiu P. C. Arhid. prof. dr. Constantin Voicu, la
împlinirea vârstei de 70 de ani, număr aniversar al revistei „Revista
Teologică”, serie nouă, anul X (82), 2000, nr. 3-4 (iulie-decembrie), pp.
31-214.
2. *** Arhid.
prof. univ. dr. Constantin Voicu, Dr. H. C. Universitatea Oradea – o viaţă în
slujba Bisericii şi a şcolii româneşti, coordonator ştiinţific Pr. Prof.
univ. dr. Nicu Dumitraşcu, Bucureşti, Editura Institutului Biblic şi de Misiune
al Bisericii Ortodoxe Române, 2005, 652 p.
3. *** Patristică
şi actualitate. Omagiu în onoarea P. C. Arhid. prof. univ. dr. Constantin
Voicu, la împlinirea a 75 de ani de viaţă, coordonator editorial Pr. Conf.
univ. dr. Ioan Mircea Ielciu, Sibiu, Editura Andreiană, 2008, 550 p.
c) Articole şi
studii
1. Sărbătorile
Bisericii şi rostul lor, în „Îndrumătorul bisericesc pe anul comun de la
Hristos 1955”, Sibiu, Tiparul Tipografiei „Reîntregirea”, 1955, pp. 127-130.
2. Lumina
culturii, în „Telegraful Român”, anul 107 (1959), nr. 29-34 (1 august-1
septembrie), p. 4.
3. Întâmpinarea
Domnului, în „Îndrumătorul bisericesc pe anul comun de la Hristos 1959”,
Sibiu, Tiparul Tipografiei „Reîntregirea”, 1959, pp. 65-69.
4. Mîntuirea
prin Biserică, în „Îndrumătorul bisericesc pe anul bisect de la Hristos
1960”, Sibiu, Tiparul Tipografiei „Reîntregirea”, 1960, pp. 92-95.
5. Probleme
dogmatice în opera „Marele Cuvânt Catehetic” a Sfântului Grigorie de Nyssa,
în „Ortodoxia”, Bucureşti, anul XIII (1961), nr. 2 (aprilie-iunie), pp.
214-229; reluat şi în vol. „Arhid. Prof. Dr. Constantin Voicu, Studii de Teologie patristică”,
Bucureşti, Editura Institutului Biblic şi de Misiune al Bisericii Ortodoxe
Române, 2004, pp. 127-148.
6. Hristologia
Părinţilor Apostolici, în „Ortodoxia”,
Bucureşti, anul XIII (1961), nr. 3 (iulie-septembrie), pp. 405-418; reluat şi
în vol. „Arhid. Prof. Dr. Constantin Voicu, Studii
de Teologie patristică”, Bucureşti, Editura Institutului Biblic şi de
Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, 2004, pp. 5-23.
7. Gherman
S. Titov, al doilea cosmonaut, în „Telegraful Român”, anul 109 (1961), nr. 37-38 (1
octombrie), pp. 1-2.
8. Sfântul
Ioan Gură de Aur, în „Telegraful Român”, anul 109 (1961), nr. 43-44 (15
noiembrie), pp. 3-4.
9. Candela,
lumânarea şi tămâia, în „Îndrumătorul bisericesc pe anul comun de la
Hristos 1961”, Sibiu, Tiparul Tipografiei Eparhiale, 1961, pp. 138-140.
10. Pâinea,
vinul, apa şi untuldelemn în cultul Bisericii noastre, în „Îndrumătorul bisericesc
pe anul comun de la Hristos 1961”, Sibiu, Tiparul Tipografiei Eparhiale, 1961,
pp. 141-145.
11. Maica
Domnului în teologia Sfântului Ioan Damaschin, în „Mitropolia Olteniei”, Craiova,
anul XIV (1962), nr. 3-4 (martie-aprilie), pp. 165-184, reluat şi în vol.
„Arhid. Prof. Dr. Constantin Voicu, Studii
de Teologie patristică”, Bucureşti, Editura Institutului Biblic şi de
Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, 2004, pp. 438-465.
12. Sfântul
Grigorie de Nazianz, în „Telegraful Român”, anul 110 (1962), nr. 33-34 (1
septembrie), pp. 3-4.
13. Sfântul
Ioan Gură de Aur, în „Îndrumătorul bisericesc
pe anul comun de la Hristos 1962”, Sibiu, Tiparul Tipografiei Eparhiale, 1962,
pp. 181-186.
14. Problema
ομοούσιος la Sfântul Atanasie cel Mare, în „Mitropolia Olteniei”, Craiova, anul
XV (1963), nr. 1-2 (ianuarie-februarie), pp. 3-20; reluat şi în vol. „Arhid.
Prof. Dr. Constantin Voicu, Studii de Teologie
patristică”, Bucureşti, Editura Institutului Biblic şi de Misiune al
Bisericii Ortodoxe Române, 2004, pp. 57-81.
15. Sfântul
Vasile cel Mare, în „Telegraful Român”, anul 111 (1963), nr. 3-4 (15
ianuarie), p. 3.
16. În
Cosmos, în „Telegraful Român”, anul 111 (1963), nr. 29-30 (1 august), pp.
1, 4.
17. Munca
după Sfântul Vasile cel Mare, în „Telegraful Român”, anul 111 (1963), nr.
37-38 (1 octombrie), p. 3.
18. Sfântul
Atanasie cel Mare, în „Telegraful Român”, anul 111 (1963), nr. 47-48 (15
decembrie), pp. 2-3.
19. Gemenii
Cosmosului, în „Îndrumătorul bisericesc pe anul comun de la Hristos 1963”,
Sibiu, Tiparul Tipografiei Eparhiale, 1963, pp. 71-78.
20. Părinţii
Apostolici, în „Îndrumătorul bisericesc pe anul comun de la Hristos 1963”,
Sibiu, Tiparul Tipografiei Eparhiale, 1963, pp. 203-207.
21. Sfântul
Grigorie de Nazianz, despre pace, în „Telegraful Român”, anul 112 (1964),
nr. 7-8 (15 februarie), pp. 1-2.
22. Problematica
teologiei Sfântului Grigorie de Nissa, în „Mitropolia Ardealului”, Sibiu, anul
IX (1964), nr. 3-4 (martie-mai), pp. 230-251; reluat şi în vol. „Arhid. Prof.
Dr. Constantin Voicu, Studii de Teologie
patristică”, Bucureşti, Editura Institutului Biblic şi de Misiune al
Bisericii Ortodoxe Române, 2004, pp. 149-175.
23. Din
nou în Cosmos, în „Îndrumătorul bisericesc pe anul bisect de la Hristos
1964”, Sibiu, Tiparul Tipografiei Eparhiale, 1964, pp. 59-65.
24. Sfântul
Ioan Casian, în „Îndrumătorul bisericesc pe anul bisect de la Hristos
1964”, Sibiu, Tiparul Tipografiei Arhidiecezane, 1964, pp. 165-166.
25. Sfântul
Ciprian, în „Telegraful Român”, anul 113 (1965), nr. 17-18 (1 mai), p. 4.
26. Sfântul
Grigorie de Nissa, în „Telegraful Român”, anul 113 (1965), nr. 41-42 (1
noiembrie), p. 4.
27. Arhiereul
Hristos, în „Îndrumătorul bisericesc pe anul comun de la Hristos 1965”,
Sibiu, Tiparul Tipografiei Eparhiale, 1965, pp. 147-151.
28. Mijlocirea
Sfinţilor, în „Îndrumătorul bisericesc pe anul comun de la Hristos 1965”,
Sibiu, Tiparul Tipografiei Eparhiale, 1965, pp. 171-173.
29. Sfântul
Vasile cel Mare şi Pacea, în „Îndrumătorul bisericesc pe anul comun de la
Hristos 1966”, Sibiu, Tiparul Tipografiei Eparhiale, 1966, pp. 53-56.
30. Maica
Domnului, în „Telegraful Român”, anul 115 (1967), nr. 33-36 (1-15
septembrie), p. 2.
31. Sfântul
Vasile cel Mare, despre muncă, „Îndrumătorul bisericesc pe anul comun de la
Hristos 1967”, Sibiu, Tiparul Tipografiei Eparhiale, 1967, pp. 85-88.
32. Sfinţii
Trei Ierarhi, în „Telegraful Român”, anul 116 (1968), nr. 5-6 (1
februarie), pp. 1-2.
33. Sfântul
Grigorie Dialogul, în „Telegraful Român”, anul 116 (1968), nr. 11-12 (15
martie), pp. 1, 3.
34. Sfântul
Maxim Mărturisitorul, în „Telegraful Român”, anul 116 (1968), nr. 31-32 (15
august), p. 4.
35. Mitropolitul
Dosoftei al Moldovei, în „Telegraful Român”, anul 117 (1969), nr. 1-2 (1
ianuarie), pp. 3-4.
36. Sfântul
Ioan Scărarul, în „Telegraful Român”, anul 117 (1969), nr. 15-16 (15
aprilie), pp. 2-3.
37. Învăţătura
ortodoxă despre Biserică, în „Îndrumătorul bisericesc pe anul comun de la
Hristos 1969”, Sibiu, Tiparul Tipografiei Eparhiale, 1969, pp. 88-94
38. Sfintele
Taine, în „Îndrumătorul bisericesc pe anul comun de la Hristos 1970”,
Sibiu, Tiparul Tipografiei Eparhiale, 1970, pp. 119-126.
39. Sfântul
Ioan Damaschin despre Maica Domnului, în „Îndrumătorul bisericesc pe anul comun
de la Hristos 1971”, Sibiu, Tiparul Tipografiei Eparhiale, 1971, pp. 161-164.
40. Sfintele
Liturghii şi timpul săvârşirii lor, în „Îndrumătorul bisericesc pe anul
bisect de la Hristos 1972”, Sibiu, Tiparul
Tipografiei Eparhiale, 1972, pp. 127-131.
41. O
entuziastă sărbătorire la Blaj, în „Telegraful Român”, anul 121 (1973), nr.
25-26 (1 iulie), p. 1 (semnat ca Redacţia)
42. Sfântul
Iosif cel Nou de la Partoş, în „Îndrumătorul bisericesc pe anul comun de la
Hristos 1973”, Sibiu, Tiparul Tipografiei Eparhiale, 1973, pp. 164-166.
43. Teologia
muncii la Sfântul Ioan Gură de Aur şi actualitatea ei (teză de doctorat),
în „Mitropolia Ardealului”, Sibiu, anul XX (1975), nr. 3-5 (martie-mai), pp.
195-326 (şi extras).
44. Sfântul
Ioan Gură de Aur şi unitatea Bisericii, în „Studii Teologice”, Bucureşti, seria
a II-a, anul XXVIII (1976), nr. 1-2 (ianuarie-februarie), pp. 72-81; reluat şi
în vol. „Arhid. Prof. Dr. Constantin Voicu, Studii
de Teologie patristică”, Bucureşti, Editura Institutului Biblic şi de
Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, 2004, pp. 289-304.
45. Războiul
de Independenţă şi românii sibieni, în „Mitropolia Ardealului”, Sibiu, anul
XVII (1977), nr. 4-6 (aprilie-iunie), pp. 258-267.
46. Unitatea
Bisericii la Sfinţii Părinţi, în „Îndrumătorul bisericesc pe anul comun de
la Hristos 1977”, anul 125, Sibiu, Tiparul Tipografiei Eparhiale, 1977, pp.
236-239.
47. Întruparea
Mântuitorului Iisus Hristos, în „Învierea”, Geneva, 1977, nr. 5, pp. 7-12.
48. Comunitatea
consiliară în Mişcarea Ecumenică şi poziţia Bisericilor creştine din ţara
noastră, în „Mitropolia Banatului”, Timişoara, anul XXVII (1977), nr. 7-9 (iulie-septembrie),
pp. 588-597.
49. Sfinţii
Trei Ierarhi, în „Mitropolia Ardealului”, Sibiu, anul XXII (1977), nr. 7-9
(iulie-septembrie), pp. 499-504.
50. Învierea
Mântuitorului, în „Învierea”, Geneva, 1978, nr. 2, pp. 18-25.
51. Critical
Examination of the Application of Theology, vol. „Deuxième Congrès de Théologie
Orthodoxe”, Athènes, 1978, pp. 442-454.
52. Unitatea
Bisericii în oikumene după Sfântul Vasile cel Mare, în „Mitropolia
Banatului”, Timişoara, anul XXIX (1979), nr. 4-6 (aprilie-iunie), pp. 275-285;
reluat şi în vol. „Arhid. Prof. Dr. Constantin Voicu, Studii de Teologie patristică”, Bucureşti, Editura Institutului
Biblic şi de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, 2004, pp. 272-288.
53. Munca
după Sfântul Vasile cel Mare, în „Telegraful Român”, anul 127 (1979), nr.
19-20 (15 mai), p. 3.
54. Sfântul
Duh în teologia interconfesională, în „Studii Teologice”, Bucureşti, seria
a II-a, anul XXXI, (1979), nr. 5-10 (mai-decembrie), pp. 740-746.
55. Sfinţii
Părinţi despre tradiţie, în „Îndrumătorul bisericesc pe anul bisect de la
Hristos 1980”, anul 128, Sibiu, Tiparul Tipografiei Eparhiale, 1980, pp. 275-278.
56. Învăţătura
despre creaţie la Sfântul Vasile cel Mare, în vol. „Sfântul Vasile cel
Mare. Închinare la 1600 de ani de la săvârşirea sa”, Bucureşti, Editura
Institutului Biblic şi de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, 1980, pp.
70-93; reluat în vol. „Arhid. Prof. Dr. Constantin Voicu, Studii de Teologie patristică”, Bucureşti, Editura Institutului
Biblic şi de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, 2004, pp. 176-202 şi sub
titlul: Învăţătura despre crearea lumii
la Sfântul Vasile cel Mare, în vol. „Sfântul Vasile cel Mare. Închinare la
1630 de ani” (Studia Basiliana 1), ediţia a II-a, revăzută, adăugită şi
îngrijită de Emilian Popescu şi Adrian Marinescu, Bucureşti, Editura Basilica a Patriarhiei Române, 2009, pp.
179-199.
57. Defence
and Arms Control, în vol. „Peace and the Sciences”, Vienna, 1980, nr. 4,
pp. 68-72.
58. Die
Rumänische Orthodoxe Theologie und die Menschenrechte, în vol. „Erkampf der
Menschenrecht”, Hamburg, 1981, pp. 98-106.
59. Autoritatea
divină a Sfintei Scripturi şi unitatea ei la Sfinţii Părinţi, în
„Renaşterea”, München, anul V (1981), nr. 3, pp. 8-12.
60. Necesitatea
fundamentării învăţăturilor de credinţă pe Sfânta Scriptură, în
„Renaşterea”, München, anul V (1981), nr. 4, pp. 5-8.
61. Institutul
Teologic Universitar din Sibiu 1811-1981, în „Îndrumătorul bisericesc pe
anul comun de la Hristos 1981”, anul 129, Sibiu, Tiparul Tipografiei Eparhiale,
1981, pp. 106-116.
62. La
position de l’Église orthodoxe au
sujet de la contestation, în „Concilium”, 1982, nr. 178, pp. 33-38.
63. Sfântul
Ioan Gură de Aur şi unitatea Bisericii, în „Mitropolia Banatului”,
Timişoara, anul XXXII, (1982), nr. 1-3 (ianuarie-martie), pp. 73-84; reluat şi
în vol. „Arhid. Prof. Dr. Constantin Voicu, Studii
de Teologie patristică”, Bucureşti, Editura Institutului Biblic şi de
Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, 2004, pp. 289-304.
64. Sfântul
Ciprian, în „Îndrumătorul bisericesc pe anul de la Hristos 1985”, anul 133,
Sibiu, Tiparul Tipografiei Eparhiale, 1985, pp. 82-83.
65. Concepţia
patristică despre tradiţia biblică, în „Mitropolia Ardealului”, Sibiu, anul
XXX (1985), nr. 7-8 (iulie-august), pp. 409-421; reluat şi în vol. „Arhid.
Prof. Dr. Constantin Voicu, Studii de Teologie
patristică”, Bucureşti, Editura Institutului Biblic şi de Misiune al
Bisericii Ortodoxe Române, 2004, pp. 223-240.
66. Pentru
apărarea păcii şi a vieţii pe pământ, în „Îndrumătorul bisericesc pe anul
de la Hristos 1986”, anul 134, Sibiu, Tiparul Tipografiei Eparhiale, 1986, pp.
XVI-XVIII.
67. Anul
internaţional al păcii, în „Mitropolia Ardealului”, Sibiu, anul XXXI
(1986), nr. 1-2 (ianuarie-februarie), pp. 20-31.
68. Două
sute de ani de învăţământ reologic la Sibiu, în „Studii Teologice”,
Bucureşti, seria a II-a, anul XXXVIII
(1986), nr. 1 (ianuarie-februarie), pp. 81-91.
69. Î.
P. S. Antonie Plămădeală, mitropolitul Transilvaniei, la cinci ani de
activitate la Sibiu, în „Mitropolia Ardealului”, Sibiu, anul XXXII (1987),
nr. 2 (martie-aprilie), pp. 20-31.
70. Contribuţia
Astrei la unitatea spirituală a tuturor românilor, în vol. „Astra
1861-1950. Asociaţiunea Transilvană pentru Literatura Română şi Cultura
Poporului Român, 125 de ani de la înfiinţare”, sub redacţia dr. Victor V.
Grecu, Sibiu, s. l., 1987, pp. 89-92.
71. Der
Heilige Johannes Chrysostomus und die einheit der Kirche, în
„Grenzüberschreitende Diakonie”, Stuttgart, 1987, pp. 4-16.
72. Convieţuirea
frăţească a tuturor fiilor ţării. La a 50-a Conferinţă teologică
interconfesională, în „Îndrumătorul bisericesc pe anul de la Hristos 1988”,
anul 136, Sibiu, Tiparul Tipografiei Eparhiale, 1988, pp. XXII-XXV.
73. Circulaţia
scrierilor patristice în teritoriile intracarpatice şi specificul
spiritualităţii transilvănene, în vol. „Mitropolia Ardealului. Contribuţii
transilvănene la teologia ortodoxă”, Sibiu, 1988, pp. 118-142, reluat şi în
vol. „Arhid. Prof. Dr. Constantin Voicu, Studii
de Teologie patristică”, Bucureşti, Editura Institutului Biblic şi de
Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, 2004, pp. 305-341.
74. Raporturi
istorice, etnice şi demografice în Transilvania (împreună cu Prof. Mihai
Racoviţan), în „Telegraful Român”, anul 136 (1988), nr. 9-10 (1 martie), p. 1;
nr. 11-12 (15 martie), p. 3; nr. 11-12 şi 13-14 (1 şi 15 aprilie), p. 3; nr.
17-18 (1 mai), p. 3; nr. 19-20 (15 mai), p. 3; nr. 23-24 (15 iunie), p. 3; nr.
25-26 (1 iulie), p. 3; nr. 27-28 (15 iulie), p. 3; nr. 29-30 şi 31-32 (1 şi 15
august), p. 3; nr. 33-34 şi 35-36 (1 şi 15 septembrie), p. 3; nr. 37-38 şi
39-40 (1 şi 15 octombrie), p. 3, nr. 41-42 (1 noiembrie), p. 3; nr. 43-44 (15
noiembrie), p. 3; anul 137 (1989), nr. 3-4 (15 ianuarie), p. 3; nr. 5-6 (1
februarie), p. 3; nr. 7-8 (15 februarie), p. 3; nr. 9-10 (1 martie), p. 3, nr.
11-12 (30 martie), p. 3.
75. Sibiul-cetatea
marilor vestiri ale neamului (împreună cu Prof. Mihai Racoviţan), în
„Telegraful Român”, anul 137 (1989), nr. 1-2 (1 ianuarie), pp. 3-4.
76. Neoiredentismul-alte
măşti, aceeaşi faţă, în „Telegraful Român”, anul 137 (1989), nr. 41-42 şi
43-44 (1 şi 15 noiembrie), pp. 3-4.
77. Îndatoriri
ale cultelor pentru promovarea vieţii pe pământ, în „Îndrumătorul
bisericesc pe anul de la Hristos 1989”, anul 137, Sibiu, Tiparul Tipografiei Eparhiale,
1989, pp. 33-36.
78. Basilius
der Grosse in Leben der rumänischen orthodoxen Kirche und die Öecumenische
aktualität, seiner Lehre über die Heilige Taufe, în vol. „Die Anfänge des
Christentums unter den Völken Ost und Südosteuropas”, Heidelberg, 1989, pp.
141-152.
79. Hristologia
cosmică după învăţătura Sfântului Maxim Mărturistorul, în „Studii
Teologice”, Bucureşti, seria a II-a, anul XLI (1989), nr. 4 (iulie-august), pp.
3-20, reluat şi în vol. „Arhid. Prof. Dr. Constantin Voicu, Studii de Teologie patristică”,
Bucureşti, Editura Institutului Biblic şi de Misiune al Bisericii Ortodoxe
Române, 2004, pp. 82-108.
80. Autori
patristici în spaţiul carpato-danubian până în secolul al IX-lea, în
„Revista Teologică”, Sibiu, serie nouă, anul I (73), (1991), nr. 4 (iulie-august),
p. 3-11.
81. Munca
şi rugăciunea la Sfinţii Părinţi, în „Îndrumătorul bisericesc pe anul de la
Hristos 1991”, anul 139, Sibiu, Tiparul Tipografiei Eparhiale, 1991, pp.
175-180.
82. Sfântul
Ioan Damaschin, pregătitor al formulărilor doctrinare de la Sinodul VII
Ecumenic, în „Revista Teologică”, Sibiu, serie nouă, anul II (74), (1992),
nr. 1 (ianuarie-martie), pp. 3-11; reluat şi în vol. „Arhid. Prof. Dr.
Constantin Voicu, Studii de Teologie
patristică”, Bucureşti, Editura Institutului Biblic şi de Misiune al
Bisericii Ortodoxe Române, 2004, pp. 109-126.
83. Alianţa
românilor, sîrbilor şi slovacilor din regatul ungar, în „Telegraful Român”,
anul 140 (1992), nr. 23-24 (15 iunie), pp. 3-4.
84. Sfinţii
Părinţi mai de seamă ai Bisericii, în vol. „Mitropolia Transilvaniei.
Credinţă ortodoxă şi viaţă creştină”, Sibiu, 1992, pp. 58-96.
85. Sfântul
Ciprian şi unitatea Bisericii, în „Altarul Banatului”, Timişoara, serie
nouă, anul III (XLII), (1992), nr. 10-12 (octombrie-decembrie), pp. 36-58;
reluat şi în vol. „Arhid. Prof. Dr. Constantin Voicu, Studii de Teologie patristică”, Bucureşti, Editura Institutului
Biblic şi de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, 2004, pp. 241-271.
86. Cu
privire la Sfinţii Părinţi, în „Telegraful Român”, anul 140 (1992), nr.
45-48 (1 şi 15 decembrie), p. 4.
87. Orthodox
Theology and the Problems of the Environment, în „The Greek Orthodox Theological
Review”, 38 (1993), nr. 1-4, pp. 173-186.
88. Părinţii
Apostolici, în „Îndrumătorul bisericesc pe anul de la Hristos 1992”, anul
140, Sibiu, Tiparul Tipografiei Eparhiale, 1992, pp. 114-118.
89. Părinţii
Apostolici, în „Telegraful Român”, anul 141 (1993), nr. 1-4 (1 şi 15
ianuarie), p. 5.
90. Simbolul
Apostolic, în „Telegraful Român”, anul 141 (1993), nr. 5-6 (1 februarie),
p. 3.
91. Hristologia
Sfântului Maxim Mărturisitorul, în vol. „Facultatea de Teologie Ortodoxă
«Andrei Şaguna» din Sibiu. Persoană şi comuniune. Prinos de cinstire Părintelui
Profesor Academician Dumitru Stăniloae la împlinirea vârstei de 90 de ani”,
volum tipărit cu binecuvântarea Î. P. S. Antonie Plămădeală, Mitropolitul
Transilvaniei, din iniţiativa Pr. prof. decan Dr. Mircea Păcurariu, sub
îngrijirea Diac. asist. Ioan I. Ică jr., Sibiu, Editura şi tiparul
Arhiepiscopiei Ortodoxe Sibiu, 1993, pp. 589-607.
92. Învăţătura
celor doisprezece Apostoli, în „Telegraful Român”, anul 141 (1993), nr.
11-12 (15 martie), p. 3.
93. Sfântul
Atanasie cel Mare, apărătorul Ortodoxiei la Sinodul I Ecumenic, în
„Îndrumătorul bisericesc pe anul de la Hristos 1993”, anul 141, Sibiu, Tiparul
Tipografiei Eparhiale, 1993, pp. 190-192.
94. Sfinţii
Trei Ierarhi şi cultura vremii lor, în „Legea Românească”, Oradea, serie
nouă, anul V (1994), nr. 1 (ianuarie-martie), pp. 2-4.
95. Sfântul
Clement Romanul, în „Telegraful Român”, anul 142 (1994), nr. 1-4 (1 şi 15
ianuarie), p. 7.
96. Sfântul
Ignatie Teoforul al Antiohiei, în „Telegraful Român”, anul 142 (1994), nr.
5-8 (1-15 februarie), pp. 6-7.
97. Învăţătura
Sfântului Ignatie Teoforul al Antiohiei, în „Telegraful Român”, anul 142
(1994), nr. 21-24 (1 şi 15 iunie), p. 7.
98. Sfinţii
Trei Ierarhi şi cultura vremii lor, în „Altarul Banatului”, Timişoara, serie
nouă, anul V (XLIV), (1994), nr. 7-9 (iulie-septembrie), pp. 21-28.
99. Sfântul
Policarp, în „Telegraful Român”, anul 142 (1994), nr. 31-34 (15 august şi 1
septembrie), p. 3.
100. Sfântul
Iustin Martirul şi Filozoful, viaţa şi opera, în „Telegraful Român”, anul
142 (1994), nr. 37-38 (1 octombrie), p. 3.
101. Hristos
în viaţa şi opera Sfântului Ignatie Teoforul, în „Altarul Banatului”, Timişoara,
serie nouă, anul V (XLIV), (1994), nr. 10-12 (octombrie-decembrie), pp. 15-38;
reluat şi în vol. „Arhid. Prof. Dr. Constantin Voicu, Studii de Teologie patristică”, Bucureşti, Editura Institutului
Biblic şi de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, 2004, pp. 24-56.
102. Taţian
Asirianul, în „Telegraful Român”, anul 143 (1995), nr. 1-2 (1 ianuarie),
pp. 3-4.
103. Teofil
al Antiohiei, în „Telegraful Român”, anul 143 (1995), nr. 3-4 (15
ianuarie), pp. 1, 4.
104. Epistola
către Diognet, în „Telegraful Român”, anul 143 (1995), nr. 5-6 (1
februarie), p. 3.
105. Tertulian,
în „Telegraful Român”, anul 143 (1995), nr. 11-12 (15 martie), p. 2 (viaţa);
nr. 13-14 (1 aprilie), p. 2 (opera), nr. 15-18 (15 aprilie-1 mai), p. 5
(opera); nr. 19-20 (15 mai), p. 3 (opera), nr. 21-24 (1 şi 15 iunie), pp. 6-7
(doctrina).
106. Atenagora,
în „Telegraful Român”, anul 143 (1995), nr. 29-32 (1 şi 15 august), pp. 4, 8.
107. Sfinţii
Trei Ierarhi, în „Credinţa Ortodoxă”, Alba Iulia, anul I, 1996, nr. 1 (aprilie-iunie),
pp. 7-15.
108. Elementul
apologetic în Actele Martirilor, în „Credinţa Ortodoxă”, Alba Iulia, anul
I, 1996, nr. 2 (iulie-septembrie), pp. 23-41; reluat şi în vol. „Arhid. Prof.
Dr. Constantin Voicu, Studii de Teologie
patristică”, Bucureşti, Editura Institutului Biblic şi de Misiune al
Bisericii Ortodoxe Române, 2004, pp. 203-222.
109. Sfântul
Ioan Damaschin, apărător al Sfintelor Icoane, în vol. „Facultatea de
Teologie Ortodoxă «Andrei Şaguna» – Sibiu, Teologie, Slujire, Ecumenism. Omagiu
Î. P. S. Dr. Antonie Plămădeală, Mitropolitul Transilvaniei, Crişanei şi
Maramureşului, la împlinirea vârstei de 70 de ani”, Sibiu, 1996, 412-424.
110. Preocupări
umaniste la Mitropolitul Andrei Şaguna, în „Revista Teologică”, Sibiu, serie
nouă, anul VI (78), (1996), nr. 1-2 (ianuarie-iunie), pp. 7-12.
111. Minucius
Felix, în „Telegraful Român”, anul 144 (1996), nr. 7-8 (15 februarie), p.
3.
112. Sfântul
Irineu, în „Telegraful Român”, anul 144 (1996), nr. 17-18 (1 mai), pp. 2-3
(Viaţa şi opera); nr. 19-20 (15 mai), pp. 1-2 (Învăţătura).
113. Rolul
Bisericii Române din Transilvania şi Banat în păstrarea fiinţei naţionale a
poporului român (împreună cu Prof. Mihai Racoviţan), în „Telegraful Român”,
anul 145 (1997), nr. 7-8 (15 februarie), p. 3; nr. 9-10 (1 martie), p. 3; nr.
13-14 (1 aprilie), p. 3; nr. 15-16 (15 aprilie), p. 4; nr. 17-18 (1 mai), p. 1;
nr. 19-22 (15 mai şi 1 iunie), p. 5; nr. 23-24 (15 iunie), pp. 1, 5; nr. 25-26
(1 iulie), p. 1; nr. 27-28 (15 iulie), p. 1.
114. Sfântul
Ambrozie, în „Telegraful Român”, anul 145 (1997), nr. 19-22 (15 mai şi 1
iunie), p. 6.
115. Botezul
prin întreita cufundare în numele Sfintei Treimi, în lumina Sfinţilor Părinţi,
în „Anuarul Facultăţii de Teologie «Andrei Şaguna»”, Sibiu, 2001, pp. 114-127;
reluat şi în vol. „Arhid. Prof. Dr. Constantin Voicu, Studii de Teologie patristică”, Bucureşti, Editura Institutului
Biblic şi de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, 2004, pp. 391-409.
116. Taina
Sfântului Botez în lumina harului, după Sfinţii Părinţi, în „Orizonturi
Teologice”, Oradea, anul II, 2001, nr. 1 (ianuarie-martie), pp. 3-15; reluat şi
în vol. „Arhid. Prof. Dr. Constantin Voicu, Studii
de Teologie patristică”, Bucureşti, Editura Institutului Biblic şi de
Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, 2004, pp. 410-423.
115. Botezul
de la Hristos în lumina Sfinţilor Părinţi, în „Orizonturi Teologice”,
Oradea, anul II, 2001, nr. 2 (aprilie-iunie), pp. 3-12; reluat şi în vol.
„Arhid. Prof. Dr. Constantin Voicu, Studii
de Teologie patristică”, Bucureşti, Editura Institutului Biblic şi de
Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, 2004, pp. 379-390.
116. Viziunea
patristică asupra Botezului lui Hristos, în „Anuarul Facultăţii de Teologie
«Andrei Şaguna» din Sibiu”, nr. IV (XXIX), anul 2001/2002, Sibiu, Editura
Universităţii „Lucian Blaga”, 2002, pp. 84-92.
117. Atitudinea
Sfinţilor Părinţi faţă de război, în „Altarul Banatului”, Timişoara, serie
nouă, anul XIII (LII), (2002), nr. 10-12 (octombrie-decembrie), pp. 7-28;
reluat sub titlul: Argumente contra
războiului la Sfinţii Părinţi, în vol. „Arhid. Prof. Dr. Constantin Voicu, Studii de Teologie patristică”,
Bucureşti, Editura Institutului Biblic şi de Misiune al Bisericii Ortodoxe
Române, 2004, pp. 342-378.
118. Biserici
ctitorite de grecii din Sibiu (compania grecească), în „Orizonturi
Teologice”, Oradea, anul V, 2004, nr. 1, pp. 3-33.
119. Preocupări
umaniste la Mitropolitul Andrei Şaguna, în vol. Simpozionului „Modernism, postmodernism
şi religie”, Constanţa, mai 2005, organizat de Universitatea «Ovidius» din
Constanţa, Facultatea de Litere şi Teologie
Ortodoxă [referent ştiinţific Pr. prof. univ. dr. Dumitru Radu,
coordonator volum Conf. pr. dr. Vasile Nechita], Iaşi, Editura Vasiliana ’98, 2005,
pp. 36-42.
120. Munca
în concepţia etică a antichităţii, în vol. „Studii teologice dedicate
ilustrului istoric sibian - Părintele Profesor Academician Dr. Mircea Păcurariu
la împlinirea vârstei de 75 de ani”, coordonatori: Pr. prof. dr. Nicolae
Chifăr, Lect. dr. Paul Brusanowski, Sibiu, Editura Andreiană, 2007, pp. 41-55.
121. Munca
în viziunea Sfântului Ioan Gură de Aur, în vol. Simpozionului ştiinţific
internaţional „Teologie şi societate în opera Sfântului Ioan Gură de Aur. 1600 de
ani de la intrarea sa în veşnicie”, Oradea, Editura Universităţii din Oradea,
2007, pp. 115-139.
122. Legăturile
bisericeşti ale Braşovului cu Ţările române, în „Altarul Banatului”, Timişoara,
serie nouă, anul XVIII, (LVII), (2007), nr. 1-3 (ianuarie-martie), pp. 116-126.
123. Sfântul
Vasile cel Mare în viaţa poporului român, în ziarul „Lumina”, Bucureşti,
2011, nr. 32, p. 4.
124. Casiana,
în „Telegraful Român”, anul 159 (2011), nr. 9-12 (1 şi 15 martie), p. 6.
125. Cine
poate boteza ?, în „Telegraful Român”, anul 159 (2011), nr. 25-28 (1 şi 15
iulie), pp. 6, 11, reluat şi în vol. „Arhid. Prof. Dr. Constantin Voicu, Studii de Teologie patristică”,
Bucureşti, Editura Institutului Biblic şi de Misiune al Bisericii Ortodoxe
Române, 2004, pp. 424-430.
126. Hristos
cu noi, în „Telegraful Român”, anul 159 (2011), nr. 29-32 (1-15 august),
pp. 6-7; reluat şi în vol. „Arhid. Prof. Dr. Constantin Voicu, Studii de Teologie patristică”,
Bucureşti, Editura Institutului Biblic şi de Misiune al Bisericii Ortodoxe
Române, 2004, pp. 431-437.
127. In
Memoriam, în vol. „ In Memoriam Liviu Borcea (1936-2006) dascăl şi istoric,
Editura Universităţii din Oradea, 2011, pp.11-26.
128. Sfinţii
Trei Ierarhi, îndemnători la cultură, în „Telegraful Român”, anul 160 (2012),
nr. 1-4 (1 şi 15 ianuarie), pp. 6, 8.
129. Slujirea
omului, în „Telegraful Român”, anul 160 (2012), nr. 5-8 (1 şi 15
februarie), p. 5.
130. 20
de ani de la reactivarea Mitropoliei Basarabiei, în „Telegraful Român”,
anul 160 (2012), nr. 37-40 (1 şi 15 octombrie), p. 10.
d) Referate şi
comunicări susţinute la conferinţe, simpozioane şi congrese
A. pe plan internaţional:
1. Al II-lea Congres al Facultăţilor de
Teologie Ortodoxă, Atena (Grecia), august, 1976.
2. Consultaţie ecumenică, Ferch (R. D.
Germania), noiembrie 1977.
3. Cea de-a doua Consultaţie ecumenică,
Buckov (R. D. Germania), mai 1978.
4. Consultaţia „Bazele teologice ale
drepturilor omului”, Geneva, mai 1980.
5. Simpozionul „The Peace of World”, Detroit
(S.U.A), septembrie 1980.
5. Simpozion teologic, Universitatea din
Hamburg (R. F. Germania), noiembrie 1980.
6. Simpozion la Institutul Ecumenic, Bossey
(Elveţia), iulie, 1981.
7. Congres Teologic la Universitatea
Pontificală din Salamanca (Spania), iunie 1982.
8. Pregătirea celei de a şasea Adunări generale a Consiliului Ecumenic Al
Bisericilor, Institutul Ecumenic de la Bossey (Elveţia), iulie, 1982.
9. Săptămâna ortodoxă, Institutul Ecumenic
de la Bossey (Elveţia), mai 1983.
10. Consiliul Ecumenic al Bisericilor,
Programul ecumenic, Geneva (Elveţia), aprilie 1984.
11. Învăţământul teologic în Biserica
Ortodoxă Română, la Facultatea de Teologie a Universităţii din München, august
1985.
12. Consultaţie ecumenică la Universitatea
Heidelberg (R. F. Germania), mai 1984.
13. Academia Teologică din Zagorsk
(U.R.S.S.), 300 de ani de învăţământ teologic.
14. Lucrările „Syndesmos”, Leningrad
(U.R.S.S.), februarie 1986.
15. Întronizarea patriarhului Partenios I al
Alexandriei, Alexandria (Egipt), martie 1987.
16. Evaluarea întrunirilor ecumenice,
Institutul Ecumenic de la Bossey (Elveţia), mai 1987.
17. Vizita P.F. Părinte Patriarh Teoctist
Arăpaşu în Austria, iunie 1987.
18. Al III-lea Congres al Facultăţilor de
Teologie Ortodoxă, Boston (S.U.A.), august 1987.
19. Al VI-lea Congres European de Teologie Evanghelică, Viena
(Austria), septembrie 1987.
20. Simpozionul internaţional teologic
„Douăsprezece secole de la cel de-al VII-lea Sinod Ecumenic (787)”,
Constantinopol (Turcia), octombrie 1987.
21. Simpozionul internaţional „Biblia de la
Bucureşti”, Viena (Austria), noiembrie 1988.
22. Congresul „Pace prin dreptate”, Basel
(Elveţia), mai 1989.
23. Simpozionul internaţional organizat de
Institutul Sud-Est European, Heidelberg (Germania), august 1989.
24. Diaconia în Biserica Ortodoxă Română,
Universitatea din Kempten (Germania), mai 1990.
25. Aniversarea zilei de 1 decembrie, Viena
(Austria), 1990.
26. Simpozion Mihai Eminescu, Chişinău (Rep.
Moldova), ianuarie 1991.
27. A VII-a Adunare Generală a Consiliului
Mondial al Bisericilor, Canberra (Australia), februarie 1991.
28. Simpozion ortodox organizat de
Universitatea din Graz (Austria), iunie 1991.
29. Simpozion la Academia Teologică din Chişinău
(Rep. Moldova), februarie 1992.
30. Simpozion organizat de Fundaţia „Pro
Oriente”, Viena (Austria), iunie 1992.
31. A X-a Adunare Generală a Conferinţei
Bisericilor Europene, Praga (Cehoslovacia), septembrie 1992.
32. „Biserica Fraţii Domnului” din Olomouc
(Cehoslovacia), septembrie 1992.
33. Simpozion organizat de Fundaţia „Pro
Oriente”: Religiile şi Bisericile din vechea Austrie, Saltzburg (Austria),
noiembrie 1992.
34. Dialogul Vechi Catolic-Ortodox,
Frankfurt (Germania), iunie 1993.
35. Dialogul Ortodox-Catolic de rit
bizantin/greco-catolic, Mödling-Viena (Austria), septembrie 1993.
36. Ziua eroilor români de la Viena
(Austria), 1 noiembrie 1993.
36. Sfinţirea catedralei din Sommerein
(Austria), 9 ianuarie 1994.
37. Simpozion ortodox-greco-catolic
organizat de Fundaţia „Pro Oriente”, Viena (Austria), 27 mai-1 iunie 1996.
38. Conferinţa „Autori patristici în spaţiul
carpato-danubian până în deceniul al IX-lea”, Detroit (S.U.A.), 12 noiembrie
2003.
39. Simpozionul „Zilele Ortodoxiei”,
Budapesta (Ungaria), 24 aprilie 2004.
40. Conferinţa „Biserica Ortodoxă şi
Ecumenismul”, organizată de Institutul Ecumenic de la Bossey (Elveţia), 24-27
septembrie 2004.
41. Simpozionul internaţional „Însemnătatea
vieţii şi operei Sfântului Vasile cel Mare pentru misiunea şi slujirea
Bisericii”, Sibiu, 16-18 octombrie 2009.
B.
pe plan intern:
1. Sesiunea de comunicări ştiinţifice de la
Institutul Biblic Emanuel din Oradea, 5 aprilie 1996.
2. Cursurile de vară de romanistică, Sinaia,
30 iulie 1996.
3. Al IV-lea Congres al Facultăţilor de
Teologie, Bucureşti, 12-16 august 1996.
Din cele prezentate, am reuşit să vedem un model şi exemplu demn de
urmat atât ca activitate ştiiţifică, dar mai ales de iubire faţă de Dumnezeu şi
semeni şi cred că de aceea, Bunul Dumnezeu l-a binecuvântat cu o viaţă lungă de
aproape 86 de ani, P. C. Arhid. Prof.
Univ. Dr. Dr. H. C. Constantin Voicu a rămas pentru noi: „Tata Voicu.”
În concluzia şi
încheierea acestui material comemorativ - omagial, vom afirma şi reţine cu
toată convingerea că cele mai mari calităţi ale Părintelui Arhid. Profesor
Constantin Voicu au fost dragostea, înţelegerea şi răbdarea pe care le-a
manifestat fără încetare faţă de toţi cei care i-au cerut sprijinul academic şi
părintesc.
Aceste trăsături sufleteşti
l-au făcut căutat şi preţuit de toţi ucenicii săi care au devenit ierarhi,
profesori, clerici și buni slujitori ai Bisericii.
Acum, la împlinirea unui an de la trecerea sa la sfintele
şi cereştile lăcaşuri, ne rugăm lui Dumnezeu Preabunul şi Atotmilostivul, să-l
aşeze cu drepţii şi să-l numere cu aleşii Săi, în Împărăţia cea Preaveşnică a
Sfintei Treimi!
Acum, în aceste
momente comemorative, ne rugăm Mântuitorului nostru Iisus Hristos, Cel înviat
din morţi, să aşeze sufletul Părintelui Arhid. Prof. Univ. Dr. Constantin Voicu în ceata sfinţilor Săi
slujitori, în lumina şi pacea Împărăţiei Cerurilor!
Veşnica lui pomenire din neam în neam! Amin!...
Bibliografie:
1. Două
sute de ani de învăţamânt teologic la Sibiu, 1786-1986, Pr. Prof. Univ. Dr. Mircea Păcurariu,
Sibiu, 1987, pp. 369-370
2. Dicţionarul
Teologilor Români, Pr. Prof. Univ.
Dr. Mircea Păcurariu, Editura Univers Enciclopedic, Bucureşti, 1996, pp.
481-482.
3. Urcuş
pe treptele slujirii. Omagiu P. C. Arhid. Prof. Univ. Dr. Constantin Voicu, la
împlinirea vârstei de 70 de ani, număr aniversar al revistei „Revista
Teologică”, serie nouă, anul X (82), 2000, nr. 3-4 (iulie-decembrie), pp.
31-214.
4. Arhid.
prof. univ. dr. Constantin Voicu, Dr. H. C. Universitatea Oradea – o viaţă în
slujba Bisericii şi a şcolii româneşti, coordonator ştiinţific Pr. Prof.
Univ. Dr. Nicu Dumitraşcu, Bucureşti, Editura Institutului Biblic şi de Misiune
al Bisericii Ortodoxe Române, 2005, 652 p
5. Patristică
şi actualitate. Omagiu în onoarea P. C. Arhid. Prof. Univ. Dr. Constantin
Voicu, la împlinirea a 75 de ani de viaţă, coordonator editorial Pr. Conf.
univ. dr. Ioan Mircea Ielciu, Sibiu, Editura Andreiană, 2008, 550 p.
Abstract
P. C. Arhid. Prof. Univ. Dr. Constantin
Voicu was born on December, 5 1929 in Braşov. He ttended secondary and high
school in his native town. Starting from 1948 we studied at the Universitary
Theological Institute Sibiu, which he graduated from in 1952.In 1975 he became
a doctor in theology with his work: The Theology of work at Saint
John of the Golden Mouth. From 1977 to 1978 we attended post- doctorate courses
at the universities of Protestant Theology from Geneva si Neuchatel. From 1976 he has been a professor at the Institute
from Sibiu. In 1979 he became the rector of this institution, being the only
person in the history of this faculty who has had this position for so long. In
the period 1996-2000 he was the dean of the Faculty of Theology from Alba
Iulia, and from 2000 to 2004 he was the dean of the Faculty of Theology from
Oradea, from where he retired in 2004. He had a great activity in the field of
theology, being the author of 8 works and 129 articles and studies in this
speciality. He also participated at more than 40 national and international
congresses, conferences symposia and meetings. In 2004 he received the title
of Doctor Honoris Causa of the University
from Oradea an din 2013 of the University from Alba Iulia.
https://steliangombos.wordpress.com/
[1] P.F. Teoctist, Cuvânt de
Binecuvântare, în „ARHID. PROF. UNIV. DR. CONSTANTIN VOICU DR. H. C. UNIVERSITATEA
ORADEA - O VIAŢĂ ÎN SLUJBA BISERICII ŞI
A ŞCOLII ROMÂNEŞTI”, Editura Institutului Biblic şi de Misiune al Bisericii
Ortodoxe Române, Bucureşti, 2005, p. 6
[2] Dr. Antonie Plămădeală, Arhiepiscop şi Mitropolit, „...LA CEAS ANIVERSAR...”, în
Revista Teologică, SERIE NOUĂ, Anul X(82), Nr. 3-4, IUL.- DEC., 2000, p.31.
[3] P.F. Teoctist, Op. cit. p.6
[4] Ibidem, p.6
[5] Ibidem, p. 5
[6] Nicolae, Mitropolitul Banatului,
A fost odată...în „ARHID. PROF.
UNIV. DR. CONSTANTIN VOICU DR. H. C. UNIVERSITATEA ORADEA...” pp. 9-10.
[7] Dr. Laurenţiu Streza, Episcopul Caransebeşului, „Părinte, dintru început, prieten apropiat şi coleg sprijinitor şi
iarăşi părinte” în „ARHID. PROF. UNIV. DR. CONSTANTIN VOICU DR. H. C.
UNIVERSITATEA ORADEA...” pp. 13-14.
[8] Ioan, Episcopul Oradiei, Bihorului şi Sălajului, în „ARHID. PROF. UNIV. DR. CONSTANTIN VOICU DR. H. C.
UNIVERSITATEA ORADEA...” p.17.
[9] Dr. Dr. H.C. Christoph Klein, Episcopul Bisericii Evanghelice C.A. din
România, Mişcarea Ecumenică şi Ecumenismul
local din perspectiva Bisericii Evabghelice C.A. din România, în „ARHID. PROF.
UNIV. DR. CONSTANTIN VOICU DR. H. C. UNIVERSITATEA ORADEA...” p. 18
[10] Prof. Univ. Dr. Ing. Teodor Maghiar, Omagiu Părintelui Profesor, în „ARHID.
PROF. UNIV. DR. CONSTANTIN VOICU DR. H. C. UNIVERSITATEA ORADEA...” pp.30-31.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu