(Analiză
publicată, în 15 septembrie, de Grupul Barna, din Ventura, California, SUA); TRADUCERE:
Pr. Prof. Ion Ciungu
Iisus a zis: „Intraţi prin poarta cea strâmtă, că largă este poarta şi lată este calea care duce la pieire şi mulţi sunt cei care o află. Şi strâmtă este poarta şi îngustă este calea care duce la viaţă şi puţini sunt care o află” (Matei 7, 13-14)
Research Releases in Faith & Christianity, September 15, 2016
Biserica Creștină este o piatră de temelie a vieții
americane de secole, dar mult s-a schimbat în ultimii 30 de ani. Americanii
participă la Biserică mai puțin, și mai
mulți oameni își experimentează și își practică credința ieșind în spațiul
public. Persoanele care aparțin generației născute de la începutul anilor 1980
până la sfârșitul anilor 1990 ajung la maturitate într-un timp de mare
scepticism și cinism față de instituții – în special față de Biserică. Adăugați
la aceasta tendința secularizantă mai largă din cultura americană, și un antagonism
în creștere față de declarațiile de credință, și acestea sunt timpuri nesigure
pentru Biserica din Statele Unite. Bazat pe un fond mare de date colectate în
cursul acestui an, Grupul Barna a condus o analiză cu privire la starea Bisericii,
luând în considerare îndeaproape afiliația, participarea și practica, pentru a
determina starea generală de sănătate a Trupului lui Hristos în America.
Majoritatea americanilor se identifică a fi creștini
Dezbaterile continuă să se dezlănțuie cu privire la faptul
dacă Statele Unite este o națiune „creștină”. Unii cred că Constituția dă un tratament special sau
preferință Creștinismului, dar alții își fac revendicările bazați pe numere
clare – și au motiv de onoare: Majoritatea oamenilor din această țară se identifică
a fi creștini. Aproape trei sferturi din americani (73%) zic că sunt creștini,
în timp ce numai o cincime (20%) nu revendică absolut nici o credință (aici sunt
incluși atei și agnostici). O fracțiune (6%) se identifică cu credințe ca
Islam, Buddhism, Iudaism, sau Hinduism, iar 1 procent sunt nesiguri. Nu numai
că majoritatea americanilor se identifică a fi creștini, dar un procent similar
(73%) de asemenea sunt de acord că credința religioasă este foarte importantă
în viața lor (52% sunt întru totul de acord + 21% sunt într-o oarecare măsură
de acord).
Participarea la Biserică este un Indicator Bun al Practicării Credinței
Chiar dacă majoritatea americanilor se identifică a fi
creștini și zic că credința religioasă este foarte importantă în viața lor, aceste
proporții uriașe prezintă o aparență care este în dezacord cu numărul mult mai
mic al americanilor care își practică în mod regulat credința. Când o variabilă
ca participarea la Biserică este adăugată la această combinație, majoritatea
devine minoritate. Când un creștin auto-identificat participă la o slujbă
religioasă cel puțin o dată pe lună și zice că credința este foarte importantă
în viața lui, Barna îl consideră “creștin practicant”. După aplicarea acestei triangulații
a afiliației, auto-identificării și practicii, cifrele scad la aproximativ unul
din trei (31%) adulți din Statele Unite care se încadrează în această
clasificare. Cercetătorii de la Barna argumentează că aceasta reprezintă o
imagine mai exactă a credinței creștine în America, una care reflectă
realitatea despre o națiune în curs de secularizare.
O altă modalitate prin care Barna măsoară declinul
religios este prin sistemul de măsurare și încadrare la categoria de „post-creștin”. Dacă un individ îndeplinește 60 procente sau mai mult
dintr-un set de factori, care includ lucruri ca neîncrederea în Dumnezeu sau
identificarea ca ateu sau agnostic, și dacă ei nu participă la practici ca
citirea Bibliei, rugăciunea și participarea la Biserică (descrierea deplină mai
jos), sunt considerați post-creștini. Pe baza acestui sistem de măsurare,
aproape jumătate din toți adulții americani (48%) sunt post-creștini.
Majoritatea Americanilor participă la Biserici Mici spre Medii
Barna consideră că participarea la Biserică este un punct
central pentru a înțelege practicarea credinței printre americanii adulți. Fie
că Biserica lor este mare sau mică, harismatică sau tradițională, un număr
semnificativ de americani șed în strane în fiecare duminică pentru ca să se
închine împreună. În ciuda impactului cultural enorm al megabisericilor și al
pastorilor de la megabiserici ca Joel Osteen și Biserica sa Lakewood Church la
care participă peste 43.000 de persoane, cel mai mare grup de americani care
merg la Biserică participă la slujbe într-un context mai intim. Aproape
jumătate (46%) participă la biserici de câte 100 sau mai puțini membri. Mai mult
de o treime (37%) participă la biserici de mărime mijlocie de peste 100, dar nu
mai mari de 499. Unul din 11 (9%) participă la biserici care au între 500 și
999 de participanți, și un pic mai puțini (8%) participă la biserici foarte
mari de 1000 sau mai mulți participanți.
Sunt Mai Mulți Americanii Care Au Mers La Biserică În Ultimele Șase Luni
Decât Cei Care Nu Au Mers La Biserică În Ultimele Șase Luni
Săpând mai adânc în prezența la Biserică, Barna folosește
un alt sistem de măsurare pentru a face diferență între două grupuri
principale: cei care sunt “churched” și cei care sunt „unchurched” (adică cei care au mers la Biserică
și cei care nu au mers la Biserică). Adulții churched sunt persoane active care
au participat la o slujbă bisericească – cu o frecvență variabilă – în ultimele
șase luni (neincluzând un moment special ca de pildă o cununie sau o
înmormântare). Adulții unchurched, pe de cealaltă parte, nu au participat la o
slujbă în ultimele șase luni. (Ei pot fi dechurched, însemnând că ei cândva au
participat regulat, sau pur și simplu unchurchued, însemnând că niciodată nu au
fost implicați intr-o comunitate de credință creștină.) Ținând cont de aceste
definiții, o majoritate ușoară a adulților (55%) sunt churched – deși țara este
împărțită în mod aproape egal, cu 45 procente încadrându-se la adulți
unchurched.
Creștinii Sunt Mai Generoși Decât Colegii Lor Seculari
În Matei 6, Iisus expune trei componente esențiale ale
calității de discipol: rugăciunea, postirea și milostenia. Ultima din aceste
trei, pe care o mai putem numi justiție și caritate personală, este unul dintre
stâlpii vieții spirituale sănătoase. Deși rezidenții din unele orașe sunt mai
generoși decât alții, americanii dau la Biserici mai mult decât la orice organizație
nonprofit. Mai mult de jumătate din americani (54%) au dat bani la o Biserică
anul trecut – jumătate din acel număr au dat la o organizație nonprofit alta
decât o Biserică (22%). Sfertul care rămâne (24%) nu au dat la niciuna. Fără a
fi un fapt surprinzător, aproape toți creștinii practicanți (94%) au dat la
[câte]
o biserică, spre deosebire de un sfert (23%) dintre atei
și agnostici. De fapt, creștinii practicanți tind să fie mai generoși pe
ansamblu decât omologii lor seculari: 96% din creștinii practicanți au dat la [câte]
o biserică sau la [câte] o organizație nonprofit, spre deosebire de 60% dintre
atei și agnostici.
Americanii Își Exprimă Credința într-o Varietate de Moduri
Deși participarea regulată la Biserică este un indicator
demn de încredere despre practicarea creștină a credinței, mulți americani aleg
să își experimenteze și să își exprime credința într-o varietate de alte
moduri, dintre care cel mai obișnuit este rugăciunea. De exemplu, trei sferturi
din americani (75%) pretind că s-au rugat lui Dumnezeu în ultima săptămână. Aceasta
arată destul de bine conexiunea cu cele 73 procente care se identifică drept
creștini. După rugăciune, următoarea activitate cea mai obișnuită legată de
practicarea credinței este participarea la slujba bisericească, cu mai mult de
o treime din adulți (35%) care au șezut în strane în ultimele șapte zile, fără
a include un eveniment special ca nunta sau înmormântarea. Aproximativ aceeași
proporție (34%) pretind că au citit Biblia în mod independent, fără a pune la
socoteală dacă au fost la o biserică sau sinagogă. Aproximativ unul din șase
americani adulți s-au oferit ca voluntari fie la o organizație nonprofit (19%)
fie la o Biserică (18%) în săptămâna trecută. Ceva mai puțini participă la
Școala de Duminica (17%) sau la un grup mai mic (16%).
Evanghelicii Sunt un Grup Mic dar Influent
Clasificările și sistemele de măsurare sunt vitale pentru
înțelegerea compoziției religioase a Statelor Unite. Barna folosește câteva
dintre acestea pentru a identifica grupuri confesionale cheie din America,
incluzând „creștini născuți din nou”, „creștini evanghelici” și cei care sunt „conștienți
de valoarea Bibliei”. Cel mai mare dintre aceste grupuri este format din
creștinii născuți din nou, care alcătuiesc aproximativ o treime din populație
(35%). Acești indivizi au făcut un angajament personal cu Iisus Hristos care
este încă important în viața lor astăzi și cred că atunci când ei vor muri, vor
merge în cer din cauză că și-au mărturisit păcatele și L-au acceptat pe Iisus
Hristos ca Mântuitor al lor. Următorul grup ca mărime este format din cei
considerați conștienți de valoarea Bibliei, care alcătuiesc aproximativ un
sfert din populație (23%). Ei cred că Biblia este exactă în toate principiile
pe care le transmite și au citit Scripturile în săptămâna trecută. În sfârșit,
grupul mic (7%) dar influent al evanghelicilor sunt cei care îndeplinesc
criteriile pentru născuți din nou, plus șapte alte condiții (detaliate mai
jos), care sunt alcătuite dintr-un set de puncte de vedere doctrinale care
ating teme cum ar fi evanghelizarea, Satan, ineranța biblică și mântuirea.
Americanii Au Ambele Puncte de Vedere, și cel Ortodox și cel Heterodox
Religia și politica: două subiecte cel mai mult excluse
dintr-o conversație politicoasă. Această zicală veche se pare că are sprijinul celor
mai mulți americani. Când sunt întrebați dacă ei, în mod personal, au
responsabilitatea să le spună altor oameni convingerile lor religioase,
majoritatea oamenilor (54%) își exprimă dezacordul, (46% cred altfel, foarte
aproape de o împărțire egală). Ajungând la ortodoxie ( sau, mai degrabă, la
heterodoxie) în populația americană, majoritatea (55%) sunt de acord că dacă o
persoană este în general bună, sau face lucruri destul de bune pentru alții în
timpul vieții, va câștiga un loc în cer.
Totuși, în ciuda popularității convingerii că actele de
caritate sunt suficiente pentru viața eternă, dintr-o listă lungă de opțiuni
pentru moduri de a-L descrie pe Dumnezeu, majoritatea aleg punctul de vedere
cel mai ortodox: că Dumnezeu este atotputernic, atotștiutor, creator perfect al
universului, Care conduce lumea astăzi. [Dar sunt și] alte puncte de vedere
despre Dumnezeu, [care] alcătuiesc o treime (33%) din răspunsuri, iar unul din
10 (10%) zice că nici nu există Dumnezeu.
Despre această Cercetare
Studiul
pe care se bazează aceste constatări a fost realizat prin sondaje online și telefonice
în perioada ianuarie – aprilie 2016. Un total de 5.137 de interviuri au fost realizate
pe un eșantion aleatoriu de adulți din Statele Unite, cu vârsta de 18 ani sau mai
mari. Eroarea de eșantionare este de plus sau minus un punct procentual la un
nivel de încredere de 95 procente.
Născuți
din nou: Au făcut un angajament personal cu Iisus Hristos care
este încă important în viața lor astăzi și cred că atunci când vor muri, vor
merge în cer din cauză că și-au mărturisit păcatele și L-au acceptat pe Iisus Hristos
ca Mântuitorul lor.
Creștini Evanghelici: Îndeplinesc criteriile celor născuți din nou plus alte
șapte condiții. Aceste condiții includ faptul de a spune că credința lor este
foarte importantă în viața lor astăzi; faptul de a crede că au
responsabilitatea personală de a împărtăși convingerile lor religioase despre
Hristos cu necreștinii; faptul de a crede că Satan există; faptul de a crede că
Iisus Hristos a trăit o viață fără păcat pe pământ; faptul de a afirma că
Biblia este exactă în tot ceea ce transmite; faptul de a crede că mântuirea
veșnică este posibilă numai prin har, nu prin fapte; și faptul de a-L descrie
pe Dumnezeu ca atotștiutor, atotputernic, divinitatea perfectă care a creat
universul și care încă îl conduce astăzi. Faptul de a fi clasificat ca
evanghelic nu este dependent de participarea la Biserică sau de afiliația
denominațională a Bisericii frecventate. Respondenților nu li s-a cerut să se
descrie ca „evanghelici”.
Cei conștienți de valoarea Bibliei:
cred că Biblia este exactă în toate principiile pe care le transmite și au
citit Scripturile în săptămâna trecută.
Cei numiți “churched”:
au participat la Biserică luna
trecută.
Cei numiți „unchurched”: nu au participat la Biserică în ultimele șase luni.
Creștini practicanți: Cei
care participă la o slujbă religioasă cel puțin o dată pe lună, care spun că
credința lor este foarte importantă în viețile lor și se auto-identifică a fi
creștini.
Creștini nepracticanți: Cei
care se auto-identifică a fi creștini dar nu se califică a fi creștini
practicanți.
Post-creștini: Pentru a fi
încadrați în categoria de „post-creștini” indivizii trebuie să îndeplinească 60% sau mai mult din
următorii factori (nouă sau mai mulți). Indivizii încadrați la „post-creștini
în mod deplin” îndeplinesc 80% sau mai mult din factori (12 sau mai multe
din aceste 15 criterii):
*Nu
cred în Dumnezeu.
*Se
identifică a fi atei sau agnostici.
*Nu
sunt de acord că credința este importantă în viața lor.
*Nu
s-au rugat lui Dumnezeu (în anul trecut).
*N-au
făcut niciodată un angajament față de Iisus.
*Nu
sunt de acord că Biblia este exactă.
*Nu au
donat bani la o Biserică (în anul trecut).
*Nu au
participat la o Biserică (în anul trecut).
*Sunt
de acord că Iisus a comis păcate.
*Nu
simt responsabilitatea de a-și împărtăși credința.
*Nu au
citit Biblia (în săptămâna trecută).
*Nu au
făcut voluntariat la Biserică (în săptămâna trecută).
*Nu au
participat la un grup religios mic (în săptămâna trecută).
*Nu au
participat într-o Biserică organizată la nivel de casă (în anul trecut).
Despre Grupul Barna
Grupul Barna este o organizație privată, non-partizană,
lucrativă, sub umbrela Companiilor Issachar. Situat în Ventura, California,
Grupul Barna conduce și analizează cercetarea de primă importanță pentru a
înțelege tendințe culturale legate de valori, convingeri, atitudini și
comportamente, începând din 1984.
[1]Barna Group,
The State of the Church 2016, Research Releases in Faith &
Christianity, September 15, 2016, https://www.barna.com/research/state-church-2016/
ORICINE VOIESTE SA VINA DUPĂ MINE, SĂ SE LEPEDE DE SINE, SĂ-ȘI IA CRUCEA SA ȘI SĂ-MI URMEZE MIE.Mc.8.34
RăspundețiȘtergere