de Pr. Prof. Ion Ciungu
(1. O
numerotare deosebită a Celor Zece Porunci, față de cea pe care o cunoaștem azi în
Biserica Ortodoxă; 2. Diferite Tradiții de numerotare a Celor Zece Porunci)
Sfântul
Antim Ivireanul (c.1650 – 1716), este cinstit pe data de 27 septembrie de
Biserica Ortodoxă Română, iar de Biserica Ortodoxă Georgiană pe data de 26
iunie, după cum am aflat din Enciclopedia liberă, Wikipedia, varianta engleză,
la articolul Anthim the Iberian.[1]
El a fost episcop la Râmnic (1705 – 1708)
și mitropolit la București (1708 – 1716), și este cunoscut nu numai pentru calitățile
sale de tipograf și scriitor, nu numai pentru cultura lui generală, dar mai
ales pentru credința și conștiința lui creștină, de care ne dăm seama și din Predicile
sale numite Didahii.[2]
În
ediția Didahiilor actualizată de pr. dr. Dorin Octavian Picioruș, la “Cuvânt de
învățătură la Întâmpinarea (streteniia) Domnului nostru Iisus Hristos”, la
paginile 52-53, găsim CELE ZECE PORUNCI,
astfel:
Oare
ce explicații există la faptul că Antim a folosit o altă numerotare ? A
fost influențat de filosoful iudeu elenist Philo de Alexandria (25 î. Hr. – 50
d. Hr.) ? Sau de Pentateuh-ul Samaritean ? Sau de Sfântul
Augustin ? Sau de catolici ? Sau de luterani ? Sau există altă explicație ?
2. Diferite
Tradiții de numerotare a Celor Zece Porunci[3]
“Diferite
tradiții religioase impart cele șaptesprezece versete din Exod 20, 1-17, și
paralelele lor de la Deuteronom 5, 4-21, în zece <<porunci>>
sau <<maxime>> în diferite moduri, arătate în tabelul de mai jos. Unii
sugerează că numărul zece este o alegere pentru a ajuta memorizarea mai degrabă
decât o chestiune de teologie.
LXX:
Septuaginta, în general urmată de creștinii ortodocși.
P:
Philo, la fel ca Septuaginta, dar interdicțiile referitoare la ucidere și
adulter sunt inversate.
S:
Samaritan Pentateuch (Pentateuh-ul Samaritean) cu o poruncă suplimentară despre
Muntele Gerizim, la 10-a.
T:
Talmudul Iudaic consideră că « prologul » este prima « poruncă »
sau « maximă » și combină interdicția referitoare la alte zeități
decât Yahweh cu interdicția referitoare la idolatrie.
A:
Augustin urmează Talmudul în combinarea versetelor 3-6, dar omite prologul ca
poruncă și împarte interdicția despre poftă în două, urmând ordinea cuvintelor
din Deuteronom 5, 21 mai degrabă decât din Exod 20, 17.
C:
Catehismul Bisericii Catolice îl urmează în mare măsură pe Augustin.
L:
Luteranii urmează Catehismul Mare al lui Luther, care îl urmează pe Augustin,
dar omite interdicția despre imagini și folosește ordinea cuvintelor din Exod
20, 17 mai degrabă decât din Deuteronom 5, 21 pentru poruncile a noua și a
zecea.
R:
Creștinii Reformați urmează Instituțiile Religiei Creștine a lui Jean Calvin,
care urmează Septuaginta.” Așa am aflat din Enciclopedia liberă, Wikipedia, varianta
engleză, la articolul “Ten Commandments”, la subtitlul ”Traditions for
numbering”.
LXX
|
P
|
S
|
T
|
A
|
C
|
L
|
R
|
CELE ZECE PORUNCI
|
-
|
-
|
-
|
1
|
-
|
1
|
-
|
(1)
|
Eu
sunt Domnul Dumnezeul tău, Care te-a scos din pământul Egiptului, din casa
robiei.
|
1
|
1
|
1
|
2
|
1
|
1
|
1
|
1
|
Să
nu ai alți dumnezei în afară de Mine.
|
2
|
2
|
1
|
2
|
1
|
1
|
-
|
2
|
Să
nu-ți faci chip cioplit…..
|
3
|
3
|
2
|
3
|
2
|
2
|
2
|
3
|
Să
nu iei numele Domnului Dumnezeului tău în deșert…
|
4
|
4
|
3
|
4
|
3
|
3
|
3
|
4
|
Adu-ți
aminte de ziua sabatului ca să o sfințești.
|
5
|
5
|
4
|
5
|
4
|
4
|
4
|
5
|
Cinstește
pe tatăl tău și pe mama ta….
|
6
|
7
|
5
|
6
|
5
|
5
|
5
|
6
|
Să
nu ucizi.
|
7
|
6
|
6
|
7
|
6
|
6
|
6
|
7
|
Să
nu preacurvești. (Să nu comiți adulter.)
|
8
|
8
|
7
|
8
|
7
|
7
|
7
|
8
|
Să
nu furi.
|
9
|
9
|
8
|
9
|
8
|
8
|
8
|
9
|
Să
nu mărturisești strâmb împotriva aproapelui tău.
|
10
|
10
|
9
|
10
|
10
|
10
|
9
|
10
|
Să
nu poftești casa aproapelui tău.
|
10
|
10
|
9
|
10
|
9
|
9
|
10
|
10
|
Să
nu poftești femeia aproapelui tău.
|
10
|
10
|
9
|
10
|
10
|
10
|
10
|
10
|
Să
nu poftești ogorul, sluga, slujnica, boul, asinul… aproapelui tău.
|
-
|
-
|
10
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Să
ridici aceste pietre pe care ți le poruncesc pe Muntele Gerizim.
|
Ne
dăm bine seama că din punct de vedere religios-moral nu contează numerotarea Celor
Zece Porunci, ci împlinirea lor în sensul pe care ni-l arată Mântuitorul lumii,
Domnul nostru Iisus Hristos :
“Aţi
auzit că s-a zis celor de demult: <<Să nu ucizi>>; iar cine va ucide,
vrednic va fi de osândă. Eu însă vă spun
vouă: Că oricine se mânie pe fratele său vrednic va fi de osândă; şi cine va
zice fratelui său: netrebnicule, vrednic va fi de judecata sinedriului; iar cine
va zice: nebunule, vrednic va fi de gheena focului.”
“Aţi
auzit că s-a zis celor de demult: <<Să nu săvârşeşti adulter>>. Eu însă
vă spun vouă: Că oricine se uită la femeie, poftind-o, a şi săvârşit adulter cu
ea în inima lui.” (Matei 5, 21-22 ;
Matei 5, 27-28)[4]
“Adevărat,
adevărat vă spun: Oricine săvârşeşte păcatul este rob al păcatului.” (Ioan 8,
34)
”Şi
veţi cunoaşte adevărul, iar adevărul vă va face liberi.” (Ioan 8, 32)[5]
”Iisus
i-a zis: Eu sunt Calea, Adevărul şi Viaţa. Nimeni nu vine la Tatăl Meu decât prin
Mine.” (Ioan 14, 6)[6]
De
asemenea, Mântuitorul referindu-se la viața veșnică, i-a zis tânărului bogat,
și ne zice și nouă : « Dacă vrei să intri în viață, ține poruncile ! »
(Matei 19, 17)[7]
[1]Anthim
the Iberian, From Wikipedia, the free encyclopedia, https://en.wikipedia.org/wiki/Anthim_the_Iberian
[2]Sfântul Sfințit
Mucenic Antim Ivireanul, Didahiile (prima editie actualizata), Pr.
Dr. Dorin Octavian Piciorus,Teologie
pentru azi, București, 2016, http://www.teologiepentruazi.ro/
[3]Ten
Commandments, Traditions for numbering, From Wikipedia, the free
encyclopedia, https://en.wikipedia.org/wiki/Ten_Commandments#Traditions_for_numbering
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu