miercuri, 25 mai 2011

Căsătoria


Sfinţenia iubirii şi iubirea sfinţeniei[1]


de Maria OPREAN

            Chiar şi în legea veche, căsătoria este indisolubilă, de nedezlegat, adică nu era îngăduită despărţirea. Ştiind aceasta, fariseii s-au apropiat de Iisus, ispitindu-l: ,,Se cuvine oare ca bărbatul să-şi lase femeia?’’. Iisus îi provoacă la lege. Ei îi răspund în sensul îngăduinţei pe care a dat-o Moise cu ,,cartea de despărţire’’. Dar Iisus, Care era la zidirea omului, le-a spus rostul de la începutul zidirii în care nu merge despărţirea, fiindcă amândoi alcătuiesc o singură făptură. Iisus întăreşte căsătoria la rostul ei de la începutul zidirii.
            Iisus nu putea coborî raţiunile creaţiei din motivele lui Moise, de aceea a ridicat căsătoria la rangul de taină. Deci, dacă ar fi trăită de cei căsătoriţi la valoarea ei adevărată, de taină, căsătoria ar da roade vrednice de tainele lui Dumnezeu.
            Dumnezeu a ridicat pe om la cinstea de colaborator al Său în lume. Căsătoria, la rangul la care a instituit-o Dumnezeu, ar trebui să realizeze în progresie geometrică posibilitatea acestei colaborări.
            Dacă în Taina Cununiei cei doi sunt o singură făptură, ,,atunci această făptură ce năzuieşte ea?’’- ,,Odrasle pentru Dumnezeu!’’. E un răspuns categoric (Maleahi 2, 15). La ce atunci Hristos este cap bărbatului dacă nu pentru împlinirea acestui suspin al firii? (Rom. 8, 22). ,,Căci făptura a fost supusă deşertăciunii - nu din voia ei, ci din pricina celui care a supus-o - totuşi cu nădejdea că făptura se va izbăvi din robia deşertăciunii, ca să se bucure de libertatea măririi fiilor lui Dumnezeu’’, pentru că dorul statornic al făpturii aşteaptă cu nerăbdare descoperirea fiilor lui Dumnezeu (Rom. 8, 19-21).
            Fiarele uitau de sălbăticia lor la picioarele sfinţilor. Sălbăticia din fiara de om este cea mai mare robie. Creşterea omului la odihna ,,libertăţii fiilor lui Dumnezeu’’ atârnă hotărât şi de atitudinea căsătoriţilor faţă de căsătorie, iar mulţi sunt aleşi tocmai din cauza atitudinii religioase a părinţilor mai înainte de a se naşte copiii lor.
            Căsătoria are multe motive ca să fie taină. Când familia nu va mai fi întemeiată pe Taină, oamenii vor fi o turmă de fiare destrăbălate. (Fiii Învierii; p. 141-142 mss.)


[1] Părintele Arsenie Boca. 2003. Ridicarea căsătoriei la înălţimea de Taină; îndrumător duhovnicesc. Făgăraş: Editura Agaton, p. 7



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu