Dr. Stelian
Gomboş
Cu ajutorul lui Dumnezeu ne bucurăm,
în aceste vremuri, sufletele de pacea care izvorăşte din smerita slujire şi
pomenire a Sfântului Antim Ivireanul – Ierarhul ctitor de cultură,
spiritualitate şi viaţă duhovnicească în aceste locuri binecuvântate de
Dumnezeu şi de mulţi Sfinţi Români printre care, la loc de frunte se numără
ierarhul georgian şi un alt mare ierarh al Bisericii Ortodoxe Române – Sfântul
Calinic de la Cernica. Şi în aceste momente constatăm faptul că există o
contribuţie permanentă a vieţii monahale la bunăstarea morală şi duhovnicească
a societăţii româneşti de la începutul sec. XXI, iar această lucrare ar fi fost
cu siguranţă incompletă dacă Dumnezeu nu ar fi binecuvântat pământul românesc
(şi) cu foloasele trudei şi jertfei de sine pe care Sfântul Antim le-a dăruit
românilor.
Despre Sfântul Antim se poate discuta
din multe perspective: teologice, culturale, duhovniceşti şi lista poate
continua. Credem că Sfântul Ierarh Antim Ivireanul este unul din simbolurile
renaşterii vieţii monahale, culturale şi spirituale dar şi a credinţei pe
pământurile Munteniei şi Olteniei, exemplu de demn urmat pentru noi în aşezarea
corectă şi autentică a Bisericii în relaţia cu societatea actuală atât de
supusă presiunilor secularizării şi relativizării oricăror valori morale.
Mănăstirea ctitorită de Sfântul Antim cu Hramul „Tuturor Sfinţilor” din
Bucureşti este nu numai spaţiu fizic, concret a slujirii lui Dumnezeu în post,
rugăciune, smerenie şi ascultare, ci şi izvor de viaţă creştină, loc de
pelerinaj pentru oamenii care trăiesc în tumultul cotidian, prilej de împăcare
cu Dumnezeu, cu sine şi cu aproapele. Cunoaşterea vieţii, a faptelor şi
ctitoriilor cărturăreşti ale Sfântului Antim înseamnă pentru credincios
lucrarea la care este chemat fiecare dintre noi în vremurile de acum.
România s-a avântat pe drumul
integrării europene. Aderarea României la Uniunea Europeană a reprezentat şi reprezintă
în continuare, o mare oportunitate pentru români şi pentru Biserica neamului
nostru de a mărturisi Europei despre valorile inestimabile pe care Ortodoxia le
poartă de milenii, Sfântul Antim şi moştenirea pe care ne-a lăsat-o, ocupând un
loc de seamă în acest demers. Mărturisirea începe de aici, din ţară, prin
împreună-lucrarea, colaborarea şi sinergia la care sunt rânduite Biserica şi
Statul, două entităţi care departe de a se exclude reciproc, sunt chemate să
slujească poporul român prin respectul şi susţinerea reciprocă în elaborarea
răspunsurilor cerute de exigenţele etapei istorice prin care trece ţara
noastră, în momentul de faţă. Fără pretenţia de a răspunde acestei probleme în
întregime sau de a reuşi să epuizez abordarea acestei teme referitoare la
Uniunea Europeană şi poziţia noastră faţă de ea, ca şi creştini ortodocşi ce ne
străduim să trăim şi să împlinim învăţătura Bisericii, trebuie, totuşi, să-mi
accentuez convingerea că acest subiect presupune mult realism, clarviziune şi
suficient discernământ. Acest realism ne cheamă pe noi la evidenţierea a două
principii esenţiale referitoare la relaţia noastră cu Uniunea Europeană, primul
fiind acela că nu Uniunea Europeană reprezintă o problemă ci propria noastră
prezenţă în cadrul ei, iar al doilea se cuprinde în faptul că problema
noii compoziţii şi sinteze nu este de sorginte politică sau economică ci de
natură culturală şi spirituală. Dincolo de influenţele permanente ale
Occidentului în ţările răsăritene, deosebirea de cultură dintre Europa apuseană
şi popoarele ortodoxe rămâne, în multe locuri de nedepăşit.
Prin
urmare, creştinul ortodox trebuie să intre într-un mod cât mai conştient în
Uniunea Europeană, însoţit fiind de anumite certitudini şi atitudini, care îi
vor delimita în continuare prezenţa şi statutul său în ea şi, în general, în
noua realitate şi mentalitate europeană. De la el se cere să aibă o conştiinţă
clară a diferenţei foarte pronunţată dintre civilizaţia răsăriteană, ortodoxă
şi cea occidental-apuseană. Civilizaţia care s-a format prin simbioza dintre
spiritul romanic, elenist (grecesc) şi ortodoxia creştină, adică civilizaţia
vechii Uniuni Europene, comună atât Apusului cât şi Răsăritului din primul
mileniu, este o civilizaţie theonomă şi theocentrică. Toate manifestările
creştinului ortodox poartă amprenta luptei omului spre desăvârşirea existenţei
lui prin dumnezeiescul Har necreat, şi lucrător de îndumnezeire. Scopul
civilizaţiei creştin-ortodoxe nu este doar civilizarea ori îmbunătăţirea etică
a omului, ci depăşirea faptului de a fi o creatură zidită, prin schimbarea
omului în dumnezeu – om, după Har. De aceea, modelul antropologic al
Ortodoxiei nu este omul bun şi virtuos, dintr-o perspectivă umanistă şi
umanizantă, ci Dumnezeu – Omul Iisus Hristos.
Aşadar, Uniunea Europeană se prezintă
pentru Ortodoxie ca un teren ce trebuie cercetat cu dorinţa de realizare a
misiunii sfinte, ca fiind un spaţiu de mărturie şi de mărturisire a cuvântului
şi a modului ori a atitudinii de viaţă care reprezintă esenţa şi fundamentul
Tradiţiei Ortodoxe. Bineînţeles, misiunea sfântă, se
referă în fond, nu la variata conducere a spaţiului european, ci la popoarele
ei, ceea ce chiar s-a petrecut în primele secole ale Creştinătăţii, între
graniţele Imperiului Roman de atunci. Tocmai aceasta poate să constituie
misiunea noastră ca ortodocşi în Uniunea Europeană a bătrânului continent iar
această prezenţă trebuie să fie, în primul rând, una liturgică şi spirituală,
duhovnicească. Sfânta Liturghie cu întregul nostru cult reprezintă cel mai
valoros tezaur al nostru (nu afirmăm acest lucru din triumfalism) fiindcă ea
cuprinde şi salvează dinamic trăirea şi viaţa noastră, credinţa şi modul
teologic de existenţă al Sfinţilor noştri. Tradiţia ascetică a Sfinţilor
alcătuieşte izvorul civilizaţiei noastre, a cărei chintesenţă este principiul
creştin potrivit căruia „Mai fericit este a da decât a lua” (Fapte 20, 35),
care, în acest fel, nu împărtăşeşte lăcomia, avariţia egoistă şi isteria
individualistă.
În consecinţă, nu este greu să
îndreptăţească cineva neliniştile, zbaterile şi frământările acelora care
cunosc Ortodoxia prin experienţa lor, pentru viitorul nu doar al Ortodoxiei, ci
şi al ortodocşilor în Europa, şi nu nu numai în ea. Pentru că acest viitor se
află în strânsă legătură cu felul de a fi al Ortodoxiei care este reprezentată în Uniunea Europeană prin
noi înşine, ca ortodocşi, cu alte cuvinte prin recunoaşterea şi mărturia
propriei noastre legături pe care o avem cu Tradiţia Sfinţilor Părinţi ai
Bisericii. Deoarece numai Sfinţii sunt purtători substanţiali, autentici şi
adevăraţi mărturisitori ai Ortodoxiei. Dat fiind faptul că mănăstirile, ca
mijloc de mărturie şi de mărturisire, salvează în felul cel mai corect modul de
existenţă, ca predare integrală de sine Harului Divin, mănăstirea va fi, în
cele din urmă şi în europeana noastră diaspora, cristelniţa perpetuă spre
(re)botezarea şi (re)naşterea nu doar a celorlalţi europeni ai noştri, ci şi a
ortodocşilor înşişi.
Dacă cineva ţine seama de căutările
şi preocupările europene contemporane – în special la nivelul poporului – care
fac posibilă misiunea sfântă a Ortodoxiei, relatările de mai sus se confirmă a
fi realiste şi aplicabile. Omul european poartă în chip vizibil rănile unei
deziluzii existenţiale tragice, trăind într-un vid sufletesc – spiritual, care
îl aduce permanent mai aproape de Orientul Apropiat, Îndepărtat sau Mijlociu.
Prin moartea Metafizicii, el caută Adevărul (care îl va face liber) ca
experienţă de trăire şi de aceea se refugiază în diferite practici şi artificii
spirituale ori substituţi religioşi, care sunt oferiţi de către ocultismul
oriental. Tocmai la această solicitare poate să răspundă Ortodoxia, însă numai
atunci când îşi menţine autenticitatea ei, căci dacă Europa are încă suspine şi
dureri în alienarea ei, acest lucru se datorează, în cea mai mare parte şi
inconsecvenţei noastre, fiindcă suntem, de foarte multe ori, ortodocşi doar cu
numele nu şi cu fapta, precum şi a modului greşit în care purtăm dialogul cu
ea. În încheiere, doresc să subliniez faptul că a sosit vremea şi ceasul pentru
reevaluarea metodei dialogului nostru teologic, bine articulat şi judicios
argumentat sau elaborat, cu Europa şi cu Creştinătatea apuseană. Căci numai în
cadrul spiritualităţii patristice şi autentice este cu putinţă perceperea, din
punct de vedere ortodox, a unităţii creştine, ecumenice. În lipsa acestei
unităţi creştine şi ecumenice, autentice, adică a Ortodoxiei celei perene, nu
poate fi zidită, vreodată unitatea şi simbioza în Europa unită – pentru care ne
rugăm să fie spre binele nostru cel pământesc şi, mai ales, cel ceresc şi spre
Slava lui Dumnezeu Cel în Treime lăudat!...
Drept
urmare, Sfântul Antim a fost un mare ctitor, dar şi un înţelept sfătuitor al
Domnitorilor Ţării Româneşti, mai cu seamă a Sfântului Constantin Vodă Brâncoveanu.
Acest Sfânt a susţinut politica Statului în măsura în care aceasta slujea
interesele poporului drept-credincios, dar nu a ezitat să manifeste o opoziţie
fermă faţă de intruziunile nocive ale puterii de stat în viaţa eclesială,
atunci când a fost cazul. Atitudinea pe care Sfântul Antim a avut-o în
relaţiile cu puterea statală a fost întemeiată pe dragoste creştină, pe curaj
profetic şi pe jertfa personală, de sine. Fără a intra, de fapt, în conflict cu
autoritatea voievodului, Sfântul Antim a reuşit să „dea Cezarului ce este al
Cezarului şi lui Dumnezeu ce este al lui Dumnezeu”!...
Relaţia dintre Biserică şi Stat a
cunoscut în România post-decembristă o evoluţie care se caracterizează prin
tendinţe de armonizare a politicilor sociale, precum şi de înţelegerea clară,
corectă a rolului şi a locului deţinute de către cei doi parteneri în lucrarea
comună de slujire a poporului nostru.
Cu siguranţă că exemplul Sfântului
Antim este de mare folos pentru Biserica noastră, cea luptătoare a lui Hristos,
în demersul ei permanent de mărturisire a cuvântului dumnezeiesc. Dintr-o atare
perspectivă, Statul este arealul în care slujitorii Bisericii sunt chemaţi să
mărturisească cele de folos împlinirii demersurilor de dreptate socială, de
bunăstare materială şi spirituală pe care orice stat modern caută să le
împlinească pentru cetăţenii săi. Zestrea de valori spirituale, culturale şi
materiale a Bisericii la care Sfântul Antim, deşi nu a fost român de origine,
are o contribuţie însemnată, este absolut necesară pentru definirea corectă a
locului şi a rolului României ca stat membru al Uniunii Europene.
Responsabilitatea Bisericii Ortodoxe
Române în faţa lui Dumnezeu şi a naţiunii române este egală cu responsabilitatea
Statului Român, respectul, armonia şi colaborarea fiind considerate repere
fundamentale ale relaţiilor dintre Biserică şi Stat în contextul integrării
României în Uniunea Europeană.
Aşadar, Sfântul Ierarh Antim Ivireanul
rămâne pentru noi un model de viaţă duhovnicească, de slujire şi mai ales de
echilibru, un Sfânt care ne arată calea demnă de urmat spre dezvoltarea
relaţiei dintre Biserică şi Stat, o relaţie care, fiind caracterizată prin
cunoaştere reciprocă, respect şi eficientă colaborare, va fi benefică
cetăţenilor ţării noastre.
Am convingerea că tot ceea ce se
mărturiseşte, în această perioadă, despre Sfântul Antim, şi la Bucureşti – la
ctitoria sa monahală şi aici la Râmnic, reprezintă nu numai o contribuţie
importantă la cunoaşterea vieţii şi slujirii Sfântului, cât mai ales o
actualizare şi o aşezare folositoare a moştenirii lăsate nouă de acesta, în
contextul existenţei noastre de oameni ai începutului de mileniu III. Dumnezeu
să ne ajute în slujirea la care am fost chemaţi şi aşezaţi fiecare dintre noi,
iar bineplăcutul Sfânt şi Slujitor al Bisericii noastre să ne învrednicească
prin rugăciunile sale la Scaunul Ceresc pentru a-i purta peste timp
moştenirea!...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu