de Pr. Prof. Ion Ciungu
Profetul Ieremia, cu mai mult de 600 de ani înainte de
venirea Mântuitorului, a anunțat din partea lui Dumnezeu următoarele: "Să
nu se laude cel înţelept cu înţelepciunea sa, să nu se laude cel puternic cu
puterea sa, nici cel bogat să nu se laude cu bogăţia sa; Ci de se laudă cineva,
să se laude numai cu aceea că pricepe; şi Mă cunoaşte că Eu sunt Domnul, Cel ce
fac milă şi judecată şi dreptate pe pământ, căci numai aceasta este plăcut
înaintea Mea, zice Domnul." (Ieremia 9, 23-24).[1]
(
a. Ce se afirmă prin Teoria Big Bang? b. Cine a propus Teoria Big Bang? c. Câteva
date despre George Lemaître d. Workshop academic în onoarea lui Lemaître)
Einstein
și Lemaître
a. Ce se afirmă prin Teoria Big Bang?
Definiția din Dicționarul explicativ al limbii române,
Dex o9, referitoare la Big Bang, este următoarea: “BIG BANG s. n. (Astron.) Marea explozie (ipotetică)
aflată la originea expansiunii universului. [Pr.: beng] – Din engl. big bang[theory].”[2]
Cu alte cuvinte, universul material își are originea
într-o mare explozie, și el se extinde. Pe parcursul acestui articol se vor mai
adăuga unele aspecte la acestă definiție.
b. Cine
a propus Teoria Big Bang și când?
„De când George Lemaître pentru prima dată a remarcat în
1927 că un univers care este în expansiune ar putea fi urmărit înapoi prin timp
spre un singur punct de origine, oamenii de știință au construit pe această
idee a expansiunii cosmice.” Așa aflăm din Enciclopedia liberă, Wikipedia,
varianta engleză, la articolul „Big Bang”,
în partea introductivă.[3]
“Georges Lemaître (1894-1966), matematician belgian şi
preot catolic, «a descris începutul universului ca pe o explozie de artificii,
comparând galaxiile cu cărbuni încinşi care se împrăştie într-o sferă ce se
extinde din centrul exploziei. El credea că această explozie de artificii
reprezintă începutul timpului, care a avut loc în `ziua fără de ieri`»”. Așa am
aflat din articolul “George Lemaître și
Big Bang-ul”, publicat pe Catholica.ro, în data de 08.05.2009.[4] Din acest articol citez în continuare:
“Într-un material publicat în Nature din 9 mai 1931,
Lemaître sugera că universul are un început clar în care toată materia şi
energiile erau concentrate într-un punct… În cazul în care această sugestie
este corectă, începutul lumii a avut loc puţin înainte de începutul spaţiului
şi timpului”.
c. Câteva date despre George Lemaître
Un articol mai extins, cu acelașii titlu, “George
Lemaître și Big Bang-ul” din care au preluat cei de la Catholica.ro, găsim
pe LUMEA CATHOLICA, tradus din engleză de Cristina Ardelean, și publicat în
data de 24 aprilie 2009. [5]
Autorul articolului în engleză este Mark Midbon, iar articolul original are
titlul “ 'A Day Without Yesterday':
Georges Lemaitre & the Big Bang” (`O Zi Fără Ieri`: George Lemaître
& Big Bang-ul), și a fost publicat pe Catholic Education Resource Center,
în anul 2000.[6]
În cele ce urmează citez din articolul
tradus de Cristina Ardelean:
“Când Georges Lemaître se năştea în Charleroi, Belgia,
cei mai mulţi oameni de ştiinţă credeau că universul este infinit în timp şi
constant în aspectul său general. Lucrările lui Isaac Newton şi James C.
Maxwell sugerau un univers etern. Când Albert Einstein a publicat pentru prima
dată teoria relativităţii în 1916, ea părea să confirme faptul că universul
este etern, stabil şi imuabil.
Lemaître şi-a început propria carieră ştiinţifică la
Colegiul de Inginerie din Louvain, în 1913. Cu toate acestea, după un an a fost
obligat să plece pentru a servi în artileria belgiană în timpul primului război
mondial. După terminarea războiului, a intrat la Maison Saint Rombaut, un
seminar al Arhiepiscopiei din Malines, unde, în timpul liber, citea tratate de
matematică şi ştiinţe. După hirotonirea sa în 1923, Lemaître a studiat
matematica şi ştiinţele la Universitatea din Cambridge, unde unul dintre
profesorii săi, Arthur Eddington, era directorul Observatorului.
În cadrul cercetării de la Cambridge, Lemaître a
revizuit teoria generală a relativităţii. La fel ca şi în cazul calculelor
făcute de Einstein în urmă cu zece ani, calculele lui Lemaître au arătat că
Universul trebuie să fie în scădere sau în creştere. Dar în vreme ce Einstein a
imaginat o forţă necunoscută – o constantă cosmologică – care menţine
stabilitatea, Lemaître a decis că universul este în creştere. El a ajuns la
această concluzie după observarea iradierii de culoare roşie, cunoscută drept
devierea spre roşu, care înconjoară obiectele din afara galaxiei noastre.
Interpretată ca un efect Doppler, această schimbare de culoare însemna că
galaxiile se îndepărtează de noi. Lemaître a publicat calculele şi
raţionamentele sale în Annales de la Societe scientifique de
Bruxelles în 1927. Puţini au fost aceia care i-au acordat atenţie. În
acelaşi an, el a vorbit cu Einstein, la Bruxelles, dar acesta din urmă,
neimpresionat, i-a spus: «Calculele dumneavoastră sunt corecte, dar modul în
care înţelegeţi fizica este abominabil.»”
“Curând, însă, modul în care Einstein înţelegea fizica
avea să fie criticat. În 1929, observaţiile sistematice ale lui Edwin Hubble
asupra altor galaxii au confirmat devierea spre roşu. În Marea Britanie,
Societatea Astronomică Regală s-a reunit pentru a discuta aşa-zisa contradicţie
dintre observaţia vizuală şi teoria relativităţii. Sir Arthur Eddington s-a
oferit voluntar pentru a găsi o soluţie. Când Lemaître a citit despre aceste
proceduri, i-a trimis lui Eddington o copie a tezei lui din 1927. Astronomul
britanic şi-a dat seama că Lemaître a făcut puntea dintre teorie şi observaţie.
La sugestia lui Eddington, Societatea Astronomică regală a publicat traducerea
engleză a lucrării lui Lemaître în Monthly Notices din martie 1931.
Cei mai mulţi oameni de ştiinţă care au citit teza lui
Lemaître au admis că universul era în expansiune, cel puţin la momentul
respectiv, dar s-au opus ideii că universul ar fi avut un început. Ei erau
obişnuiţi cu ideea scurgerii eterne a timpului. Părea ilogic ca infinite
milioane de ani să fi trecut înainte ca universul să existe. Eddington însuşi a
scris în revista englezească Nature că noţiunea de început de lume
este «inadmisibilă»”.
“Preotul belgian i-a răspuns lui Eddington cu o
scrisoare publicată în Nature din 9 mai 1931. Lemaître sugera că
universul are un început clar în care toată materia şi energiile erau
concentrate într-un punct: în cazul în care lumea a început cu un singur cuantum,
noţiunile de spaţiu şi de timp nu ar mai fi avut nicio semnificaţie la început,
ele ar începe să aibă sens abia atunci când cuantumul original ar fi fost
împărţit într-un număr suficient de cuante. În cazul în care această sugestie
este corectă, începutul lumii a avut loc puţin înainte de începutul spaţiului
şi timpului.”
“Duncan Aikman a scris despre aceste seminarii
în New York Times Magazine. Un articol despre Lemaître a apărut în 19
februarie 1933, prezentând o fotografie a lui Einstein şi Lemaître stând unul
lângă celălalt. Dedesubtul ei se putea citi: «Îşi nutresc o profundă admiraţie
şi respect reciproc.» Pentru activitatea sa, Lemaître a fost primit ca membru
al Academiei Regale din Belgia. O comisie internaţională i-a acordat premiul
Francqui. Arhiepiscopul din Malines, Cardinalul Josef Van Roey, l-a numit pe
Lemaître canonic al catedralei în 1935. Anul următor, Papa Pius al XI-lea l-a
numit pe Lemaître membru al Academie Pontificale de Ştiinţe.”
“În 1964 însă, o mare descoperire a confirmat unele
dintre teoriile lui Lemaître. Lucrătorii de la Bell Laboratories din New Jersey
lucrau la un telescop radio, când au descoperit o interferenţă cu microunde
ciudată. Era la fel de puternică, indiferent dacă orientau telescopul spre
centrul galaxiei sau în direcţie opusă. Nu numai atât, dar avea mereu aceeaşi
lungime de undă şi transmitea mereu aceeaşi sursă de temperatură. Această
descoperire accidentală necesita trecerea mai multor luni pentru ca importanţa
sa să fie apreciată. În cele din urmă, Arno Penzias a câştigat Premiul Nobel în
fizică. Această interferenţă de microunde a fost recunoscută ca radiaţia
cosmică de fond, o reminiscenţă a Big Bang-ului. Lemaître a primit vestea cea
bună în timp ce era în convalescenţă după un atac de cord la Spitalul Saint
Pierre de la Universitatea din Louvain. A murit în Louvain în 1966, la vârsta
de 71 de ani.”
“Duncan Aikman punea în prim-plan viziunea lui Lemaître
într-o ediţie din 1933 a New York Times: «Nu există conflict între religie
şi ştiinţă, a explicat Lemaître în nenumărate rânduri publicului din această
ţară… Viziunea lui este interesantă şi importată nu pentru că vine din partea
unui preot catolic, sau a unuia dintre astrofizicienii de frunte ai timpurilor
noastre, ci pentru că el este şi una şi alta»”.
d. Workshop academic în onoarea lui
Lemaître
Pe 1 și 2 decembrie 2016, la Academia Belgiană din Roma
a avut loc un workshop interdisciplinar în onoarea monseigneur-lui Lemaître, la
50 de ani după moartea lui. Scopul acestui workshop a fost “de a aduce laolaltă
un gup selectat de fizicieni și filosofi ai științei pentru a discuta subiecte
moderne de fizică fundamentală, astrofizică și cosmologie care sunt de interes
larg pentru filosofie și care l-ar interesa pe Lemaître dacă astăzi ar fi în
viață.”
“Scopul este de a crea o oportunitate pentru un dialog
autentic între fizică, filosofie și religie, astfel în același timp aducând un
omagiu operei importante și rolului important ale Mgr George Lemaître.” Așa am aflat din articolul „The Nature of our Biophilic Universe”,
publicat la adresa de pe site-ul dedicat acestui eveniment.[7] Aici putem vedea
și programul și participanții.
Să remarcăm printre participanții la acest workshop pe
vestitul fizician și matematician ateu Stephen Hawking. Cu câteva zile înainte
Hawking a participat la adunarea anuală a Academiei Pontificale de Științe, la
Vatican, fiind unul dintre cei 80 de membri ai ei. El are acum 74 de ani, și este pe scaun cu rotile,
din cauza unei paralizii apărute la vârsta de 21 de ani. Despre paralizia lui
am aflat din Enciclopedia liberă, Wikipedia, varianta română, la articolul “Stephen
Hawking”, de la subtitlul “Lupta cu
boala și infirmitatea”.[8]
Hawking a vorbit despre originea universului, și a precizat că "Teoria Big
Bang" a fost propusă de preotul belgian George Lemaître, acesta fiind
părintele Big Bang-ului.
Arhiepiscopul Marcelo Sanchez Sorondo, cancelar al Academiei,
l-a întrebat pe Hawking dacă afirmația lui că Dumnezeu nu există se bazează pe
știință, sau pe experiența sa de viață. Hawking a recunoscut că acestă
afirmație a lui nu are nimic de a face cu știința. Așa am aflat din articolul
"De ce faimosul ateu Stephen
Hawking este într-o Academie Pontificală", publicat pe Catholica.ro,
în data de 01 decembrie 2016.[9]
Slăvit
să fie Domnul nostru Iisus Hristos, în fiecare moment, în vecii vecilor! Amin!
[2]
DEX `09, Dicționarul explicativ al limbii române
(ediția a II-a revăzută și adăugită), Autor: Academia Română, Institutul de Lingvistică “Iorgu
Iordan”, Editură: Editura Univers Enciclopedic Gold, Anul apariției: 2009, https://dexonline.ro/definitie/Big%20Bang
[4]
George
Lemaître și Big Bang-ul, Catholica.ro, 08.05.2009, http://www.catholica.ro/2009/05/08/lc-georges-lemaitre-si-big-bang-ul/
[5]
Mark
Midbon, George Lemaître și Big
Bang-ul,
traducere Cristina Ardelean, LUMEA CATHOLICA, 24 aprilie 2009, http://lumea.catholica.ro/2009/04/georges-lemaitre-si-big-bang-ul/
[6]
Mark Midbon, 'A Day Without Yesterday': Georges Lemaitre & the
Big Bang, Catholic Education Resource Center, Commonweal
Magazine Vol. 127 No. 6 (March 24, 2000) 18-19., http://www.catholiceducation.org/en/science/faith-and-science/a-day-without-yesterday-georges-lemaitre-amp-the-big-bang.html
[8]
Stephen Hawking, Wikipedia, De la Wikipedia,
encyclopedia liberă, https://ro.wikipedia.org/wiki/Stephen_Hawking
[9]
De ce faimosul ateu Stephen Hawking
este într-o Academie Pontificală,
Catholica.ro, 01.12.2016, http://www.catholica.ro/2016/12/01/de-ce-faimosul-ateu-stephen-hawking-este-intr-o-academie-pontificala/
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu