de Pr. Florin Ivănuşcă
Parohia NOU ROMÂN
E greu de apreciat dacă
convertirea împăratului Constantin a fost definitivă de la bun început, dar, odată
declarat pentru creştinism, el a progresat continuu pe această cale ce a dus în
cele din urmă la botezul său, cu puţin
timp înainte de moarte, în mai 337. În
acelaşi timp, el „şi-a menţinut titlul păgân de „pontifex
maximus”, nu pentru că nu era convins de creştinism, ci pentru că acest titlu
îi dădea autoritate în faţa păgânilor”. ( Pr.
Nicolae Chifăr, Istoria creştinismului, vol. I., Editura Trinitas, Iaşi, 1999,
p. 74)
Dacă împăratul ar fi renunţat atunci la el, îşi ridica un rival periculos, încă
puternic prin numărul adepţilor săi.
Odată cu publicarea Edictului de
la Milan din ianuarie 313 începe „Epoca
de aur a creştinismului”, o perioadă de maximă înflorire şi propăşire
spirituală. Se pune acum început principiul „Simfoniei bizantine” între Stat şi Biserică. Împăraţii
bizantini au stabilit astfel „raporturi
de colaborare, ca între două puteri deosebite şi autonome, dar asociate, care
convieţuiau şi conlucrau pentru binele aceluiaşi popor.” ( Prof. Teodor M. Popescu, „Cinci sute de ani de la căderea Constantinopolului”, Ortodoxia,
nr. 3, 1953, Bucureşti, p. 387). Legislaţia civilă se va îngriji de organizarea materială
a Bisericii, iar învăţăturile morale şi canoanele bisericeşti vor deveni legi
civile.
Decretele imperiale date de Constantin
cel Mare după anul 313 vor favoriza în
mod clar creştinismul. Clericii sunt scutiţi de
taxe, Biserica este scutită de dări, i se înapoiază tot ceea ce i s-a răpit. Se
acordă sume importante din tezaurul statului, pentru ridicarea de biserici şi întreţinerea
clerului. Biserica primeşte dreptul de
eliberare a sclavilor şi episcopilor li se dă dreptul de a judeca pe cei ce n -
ar voi să fie judecaţi după legile statului.
Respectul pe care împăratul Constantin
cel Mare îl avea faţă de creştinism l-a făcut pe acesta să înlăture din legile penale dispoziţii şi
pedepse „contrare spiritului creştinismului,
ca: răstignirea, zdrobirea picioarelor, stigmatizarea (arderea cu fierul roşu).
S-a îmbunătăţit tratamentul din închisori. S-au adus restricţii luptelor de
gladiatori şi s-au trimis condamnaţii la mine, în loc de lupte (…) S-a
modificat în spirit creştin, legislaţia referitoare la căsătorie, la părinţii fără
copii, s-a îngreunat divorţul, s-a pedepsit adulterul şi siluirea, sau violul,
s-a interzis aruncarea copiilor şi vinderea lor, prin ajutoare date părinţilor
săraci. S-au luat măsuri de protecţie şi ajutor pentru săraci, orfani, văduve şi
bolnavi. ( Pr. prof Ioan Rămureanu,
Istoria Bisericească Universală, Manual pentru Seminarii Teologice, Esitura
IBM al BOR, Bucureşti, 1992, p.150)
Aceiaşi fervoare religioasă o întâlnim
şi la ceilalţi membrii ai familiei imperiale. Mama sa - Elena, soţia sa
- Fausta, sora sa - Anastasia, fiica sa
- Constantina, au dăruit episcopilor
ajutoare pentru a repara bisericile sau pentru a construi altele noi, la
Ierusalim, Antiohia, Tyr, Nicomidia, Roma şi Constantinopol ridicându-se biserici
măreţe cu ajutorul lor.
În memoria colectivă a creştinilor a rămas mai ales mama Sfântului
Împărat, Sfânta Elena, prăznuită împreună cu fiul său la data de 21 mai a
fiecărui an. Aceasta a descoperit la Ierusalim lemnul Sfintei Cruci şi datorită
ei pelerinajele la Locurile Sfinte au luat o mare amploare.
În cele ce urmează ne vom
îndrepta atenţia asupra câtorva dintre iniţiativele promulgate de Sfântul Constantin
cel Mare, măsuri ce au avut un impact deosebit de important din punct de vedere
religios şi social pentru epoca respectivă .
A. Promovarea în demnităţi publice a creştinilor
cu comportament moral ireproşabil
Texte din Codexul Teodesian, Socrate, Sozomen sau
Eusebiu, conţin referiri la „o seamă de
prescripţii care urmăresc integrarea creştinilor în structurile sociale şi
politice ale imperiului.” ( Pr. asist. dr. Ovidiu
Panaite, „Perioada constantiniană ca
model al coexistenţei Stat – Biserică ”, Revista Teologică, nr. 3, 2006,
Sibiu, p.59 ) Imediat ce marele împărat a preluat puterea, a căutat să aşeze
în funcţiile importante persoane cât mai de încredere. Şi-a îndreptat atunci atenţia
mai ales către creştini, aceştia fiind încurajaţi să intre în politică şi
administraţie.
Cei mai mulţi dintre guvernatorii
numiţi de el vor fi din rândul creştinilor. Demnitarii creştini erau favorizaţi
faţă de cei păgâni, „li se dădea
îngăduinţa să se mândrească cu acest nume; dar dacă nu erau de această
credinţă, nu le mai era îngăduit să jertfească idolilor” (Eusebiu de Cezarea, Scrieri II, Viaţa lui Constantin, Cartea II, 44, PSB.
14, Editura IMB al BOR, Bucureşti, 1991 p. 110.)
Printre sfetnicii împăratului
s-au aflat reprezentanţi de seamă ai Bisericii precum Eusebiu, episcop al
Cezareii Pontului, episcopul Miltiade al Romei, episcopul semi - arian Eusebiu
de Nicomidia, cel care l-a botezat, sau vestitul episcop Osius de Cordoba, un
apropiat colaborator şi consilier al lui Constantin. (Pr.pof. dr Nicolae Chifăr, „Constantin cel mare - primul
împărat creştin”, Revista Teologică, nr.
3, 2006, Sibiu, p.32)
B. Consacrarea duminicii ca zi obligatorie de
repaus în imperiu, pentru creştini şi păgâni
Prin edictul dat de împăratul
Constantin cel Mare la data de 3 martie
321 s-a dispus respectarea Duminicii ca „
zi de repaos pentru toţi supuşii imperiului roman, inclusiv pentru cei care-şi
desfăşoară activitatea la tribunalele romane. De la respectarea acestei legi au
fost exceptaţi doar cei care îndeplineau munci urgente, de sezon, în
agricultură.” ( Pr. Asist. Nicolae Dură,
“Dispoziţii canonice privind cinstirea Duminicii”, Ortodoxia, nr. 2, 1981,
Bucureşti, p. 214).
Într-un alt edict dat în acelaşi an, la data
de 3 iulie „se aproba ca în zi de
Duminică să se elibereze sclavii şi să se redacteze de Biserică actele de
eliberare ale acestora.” ( Ibidem, p.215)
Prin această dispoziţie împăratul
venea în sprijinul creştinilor, oferindu-le prilejul de a-şi putea săvârşi
serviciu liturgic duminical fără a fi tulburaţi de îndatoririle obşteşti. Creştinii
cinsteau de mult această zi şi Sfântul Constantin nu face decât să recunoască şi
să consfinţească o stare de fapt.
C. emiterea de monede cu monograma creştină
Din anul 317 împăratul a început să bată monede inscripţionate cu monogramul creştin. El va emite
moneda de aur cunoscuta sub numele de aureus
sau solidus, ce va rămâne monedă de
schimb până în vremea împăraţilor
Comneni (sec. XI). Tot Constantin va emite şi o monedă nouă de argint (siliqua) si una de bronz (follis), care vor reprezenta banii obişnuiţi
folosiţi în afacerile curente. Tot în domeniul economic Constantin a luat şi o serie de măsuri cu scopul de a consolida
procesul de stabilizare a preturilor şi reducere a inflaţiei.
D. diminuarea rolului
vechii capitale (cedarea palatului imperial de la Lateran către episcopul
Romei) şi inaugurarea unei unei noi capitale şi catedrale creştine la
Byzantion (Constantinopol - 11 mai 330), simbol al renaşterii şi înnoirii
religioase şi social-politice a Imperiului Roman
În momentul în care Constantin cel Mare s-a
căsătorit cu cea de a doua soţie, Fausta, sora lui Maxenţiu, el a primit în
administrare Palatul Lateran din Roma. Acest palat a fost oferit mai târziu de
către Constantin cel Mare episcopului Romei Melchiade (311 – 314), devenind locuinţa
suveranului pontif. Data exacta a donării
nu este cunoscuta însă se crede că s-a realizat pentru a găzdui un sinod în
anul 313, sinod ce a dus la declanşarea schismei donatiste, prin declararea
donatismului ca erezie.
Cu fonduri de la împărat, vechea basilică
a palatului a fost lărgită şi înfrumuseţată, devenind catedrala Romei şi scaunul papilor. Sfinţirea oficială a
bisericii cât şi a anexelor a fost făcută de papa Silvestru I în anul 324. Pe uşa centrală se găseşte scris: „Lateran, cea mai sfântă biserică dintre
bisericile oraşului şi ale lumii”, fiind socotită ca importanţă deasupra
tuturor celorlalte biserici catolice, chiar şi deasupra Basilicii Sfântul Petru
din Vatican.
Noua
capitală a Imperiului
Constantin cel Mare a
rămas singurul stăpân al Imperiului după eliminarea lui Liciniu (324), cel care
în ultima parte a vieţii sale s-a dovedit un aspru prigonitor al creştinilor
din Orient. Este momentul în care Constantin i-a hotărârea de a restaura
antica cetate Byzantion , o colonie grecească
întemeiată pe Bosfor în sec. 7 î. Hr. şi de a face din ea capitala
imperiului său.
De ce a fost aleasă respectiva locaţie? Mai ales din raţiuni strategice şi economice, căci de
aici se putea supraveghea frontiera cea mai ameninţată a Imperiului, cea a Dunării şi erau aproape de duşmanul persan,
putându-se interveni urgent pe cale militară. Totodată, schimburile comerciale
dintre oraşele port de la Marea Neagră şi cele din bazinul mediteranean nu se
puteau face decât prin strâmtoarea
numită azi Bosfor – Dardanele, iar aici se găsea noul oraş fără aprobarea
căruia nu se putea trece.
Constantin a construit un oraş nou, mutând hotarele vechiului oraş cam cu 4 km şi mărind cam de 4 ori suprafaţa sa. Decizia de construire a fost luată în noiembrie 324 iar construcţia a durat mai puţin de 6 ani, la data de 11 mai 330, în prezenţa împăratului noul oraş fiind inaugurat.
La lucrările de
construcţie ale palatului, ale
bisericilor şi a hipodromului au lucrat zi si noapte zeci de mii de
meşteri şi muncitori. La fel ca şi Roma, oraşul e construit pe 7 coline şi
împărţit în 14 districte administrative. Există şi aici un Senat; membrii săi
aveau însă ranguri inferioare senatorilor din Roma, fiind numiţi clari (remarcabili)
şi nu clarissimi (deosebit
de remarcabili).
Palatul imperial a fost
construit in perimetrul în care în
zilele noastre se află la Istambul Moscheea Sultanului Ahmet numită şi Moscheea
Albastra. Hipodromul a fost proiectat pentru o capacitate de 50.000 de locuri.
În Constantinopol au fost
construite mai multe locaşuri de cult între care cele mai importante au fost:
Biserica Sfinţilor Apostoli, Biserica Sfânta Sofia, Biserica Sfânta Irina.
La 11
mai 330 are
loc inaugurarea oficială a oraşului, ca nouă capitală a Imperiului
Roman. Oraşul va fi închinat de către
întemeietorul său Sfintei Fecioare, cu prilejul inaugurării săvârşindu-se o
slujbă în biserica Sfânta Irina. Festivităţile civile au durat 40 de zile şi s-au desfăşurat pe
hipodrom. Monedele bătute în acel an anunţau întregii lumii evenimentul.
Populaţia oraşului va creşte
constant, la sfârşitul domniei lui Constantin în 337, oraşul numărând
deja mai multe zeci de mii de locuitori.
La începutul sec. al V-lea zidurile construite de Constantin, care
cuprindeau o suprafaţă de 750 ha., se vor dovedi prea strâmte; Teodosie al
II-lea va dubla suprafaţa ajungând pana la 1.450 ha., iar o nouă extindere va
avea loc în sec. al VII-lea prin includerea cartierului de Nord, al Vlahernelor în care se afla celebrul
sanctuar al Maicii Domnului. În timpul împăratului
Justinian (521 -565) populaţia va ajunge
la aprox. 400.000 de locuitori.
Bibliografie:
v Chifăr, Pr.pof. dr Nicolae, „Constantin cel mare - primul
împărat creştin”, Revista
Teologică, nr. 3, 2006
v Chifăr, Pr. Nicolae, „Istoria
creştinismului”, vol. I., Editura Trinitas, Iaşi, 1999
v Dură, Pr. Asist. Nicolae,
“Dispoziţii
canonice privind cinstirea Duminicii”, Ortodoxia, nr. 2, 1981
v Eusebiu de Cezarea,
Scrieri II, „Viaţa lui Constantin”, Partea a II - a, PSB. 14, Editura IMB al BOR, Bucureşti, 1991
v Panaite, Pr. asist. dr. Ovidiu, „Perioada constantiniană ca model
al coexistenţei Stat – Biserică ”, Revista Teologică, nr. 3, 2006
v Popescu, Prof. Teodor M.,
„Cinci
sute de ani de la căderea Constantinopolului”, Ortodoxia, nr. 3, 1953,
v Rămureanu, Pr. prof Ioan,
Istoria
Bisericească Universală, Manual pentru Seminarii Teologice, Editura
IBM al BOR, Bucureşti, 1992
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu