de Lucian OLARU
Motto: „În
Casa Tatălui Meu multe locaşuri sunt!”[1]
„Împărate
Ceresc,... vino şi Te sălăşluieşte întru noi...”[2]
„Dumnezeu
locuieşte acolo unde este lăsat să intre!”[3]
Un preot
speră ca, la orice slujbe religioase oficiale (cultul divin public), biserica
să fie „plină ochi” de oameni, iar la ocazii speciale (hram, Sfintele Paşte,
Crăciun), puzderie de popor „să ia cu
asalt”[4]
biserica din sat pe motivul că ea este „Casa lui Dumnezeu”; în general,
biserica este înţeleasă ca fiind casa lui
Dumnezeu şi în sens obişnuit înţelegem că acolo (în biserică) locuieşte
Dumnezeu; este adevărat că Domnul Hristos stă în sfântul Altar, pe sfânta Masă,
sub forma Împărtăşaniei pentru bolnavi. Deci, neîntrerupt, Dumnezeu locuieşte (stă)
în tot timpul anului în Altar pe Sfânta Masă, aşteptând răbdător
atât rugăciunile noastre cât şi pocăinţa noastră, adică vremea în
care întoarcem spatele celui viclean şi rău şi păcatelor, iar faţa şi atenţia
sufletului o dăm lui Dumnezeu, precum „şi toată viaţa noastră”[5];
Dumnezeu este Spirit, nevăzut, nepipăit, immaterial.
Aşa este El prezent pretutindeni şi în fiecare biserică în mod nevăzut. Cu
toate acestea în Vechiul Testament citim că Dumnezeu şi-a făcut simţită
prezenţa într-o formă văzută, adică sub formă de nor luminos: “Atunci
un nor a acoperit cortul adunării şi locaşul s-a umplut de slava Domnului;”[6]
Este impropriu să
afirmăm că Dumnezeu locuieşte numai în biserică sau numai în ţara sfântă, sau
numai în locuinţele oamenilor evlavioşi, călugări, etc.... Unul dintre atributele
naturale ale lui Dumnezeu este Atotprezenţa sau omniprezenţa[7]
prin care se înţelege că El este de necuprins cu mintea omenească, că
este pretutindenea, că nu ne putem ascunde de El niciunde, după cum vorbeşte
împăratul David: “Unde
mă voi duce de la Duhul Tău şi de la faţa Ta unde voi fugi? De mă
voi sui în cer, Tu acolo eşti. De mă voi coborî în iad, de faţă eşti.
De voi lua aripile mele de dimineaţă şi de mă voi aşeza la marginile mării şi acolo mâna Ta mă va povăţui şi mă va ţine dreapta Ta”[8].
La o citire mai atentă a Noului
Testament aflăm că “Domnul cerului şi al pământului, nu locuieşte în temple făcute de mâini
omeneşti”[9]
aşa cum ne avertizează Sfântul Luca, Evanghelistul. Profetul Isaia este foarte
convingător când spune din partea Creatorului: “Cerul este scaunul Meu şi
pământul aşternut picioarelor Mele! Ce fel de casă Îmi veţi zidi voi şi ce loc
de odihnă pentru Mine? Toate acestea mâna Mea le-a făcut şi sunt
ale Mele, zice Domnul”.[10]
Este clar pentru toţi că biserica este nu atât casa lui Dumnezeu cât locul de
adunare şi rugăciune al celor ce iubesc pe Dumnezeu. Sufletul trebuie să fie pe deplin
dăruit cu drag lui Dumnezeu pentru că de la El îl avem în dar aşa cum
citim la sfântul Pavel: “Nu ştiţi că trupul vostru este templu al
Duhului Sfânt care este în voi, pe care-L aveţi de la Dumnezeu şi că voi nu
sunteţi ai voştri?”[11]
De aceea, fiecare dintre noi este dator să încerce măcar, să îl îndrăgească pe
Dumnezeu.
De pildă, se spune despre cei ce se căsătoresc că la
început se mai ceartă, sunt nepotriviri, divergenţe, dar că mai apoi, fiecare
se dă unul după celălalt; adică începi să îl cunoşti mai bine, îl înţelegi pe
cel de lângă tine şi încet-încet începi să îl iubeşti mai mult şi simţi că nu
ai mai putea trăi fără soţul sau soaţa pe care ai ales-o. Tot aşa este şi cu
Dumnezeu: la început ţi se pare că e greu, că e obositor, că nu faci progres în
lunga cale de cunoaştere a lui Dumnezeu; de aceea ai vrea să renunţi şi să te
ocupi de lucruri mai uşoare, de fleacuri; dar totuşi, dacă insişti, dacă mai
pui puţină răbdare, dacă îi ceri Lui «Doamne, ajută-mă să Te cunosc, să Te iubesc»,
atunci cu siguranţă, inima lui Dumnezeu se va îndura, se va înmuia, vei ajunge
să preţuieşti tot mai mult pe Dumnezeu şi Harul Său. Trebuie că ascultăm
cuvintele înţelepte ale regelui Solomon: “Dă-mi, fiule, Mie inima ta, şi ochii tăi să
simtă plăcere pentru căile mele”[12]
zice Domnul.
Dacă
Dumnezeu locuieşte pretutindenea, aşa cum mărturisim într-o rugăciune “Împărate ceresc, Mângâietorule, Duhul
Adevărului, Care pretutindenea eşti
şi pe toate le plineşti…”[13]
înseamnă că adevărata locuinţă a lui Dumnezeu trebuie să fie alta, “curată şi
măturată”, casa sufletului trebuie să fie “curată şi împodobită”; într-adevăr,
casa sufletului nostru poate deveni cu adevărat CASA LUI DUMNEZEU. Nimic
altceva nu îi place Lui, decât casa sufletului nostru să fie şi casa Lui;
acest lucru este posibil numai dacă fiecare dintre noi facem pregătirile
necesare şi “semnăm acordul”[14]
prin care casa sufletului devine Casa lui Dumnezeu, iar Casa lui Dumnezeu
(Împărăţia Cerurilor) devine şi casa noastră … doar aşa putem deveni
“co-proprietari” în Casa lui Dumnezeu şi locuitori ai Cerului.
Acestea fiind spuse, trebuie să
vedem cum anume îl putem avea pe Dumnezeu Creatorul locuind în-lăuntrul, în
adâncul inimilor noastre. Îl putem chema, îl putem ruga, îl putem implora, şi
totuşi s-ar putea să nu vină, s-ar putea să vrea să vină şi să nu poată intra!
Adevărata casă a lui Dumnezeu este sufletul nostru, inima noastră; ştim
că încă de la Botezul pruncului, prin Taina Mirungerii, Duhul Sfânt vine în
inima copilaşului şi izgoneşte demonul cuibărit acolo de la naştere; de aceea
este foarte important botezul copiilor la câteva zile de la naştere pentru ca
pruncii să crească sub influenţa, ocrotirea şi binecuvântarea Preasfântului
Duh. Odată ce nou-născutul este botezat, inima lui devine casă a lui Dumnezeu şi
locaş al Duhului Sfânt, până când ajunge la vârsta deosebirii binelui
de rău; de la şapte ani spunem că orice copil trebuie să se spovedească
întrucât poate deosebi răul de bine, poate face propriile alegeri şi deci
devine responsabil, răspunzător pentru faptele sale. Dacă atenţia copilului se
îndreaptă spre gânduri şi fapte rele, păcate, atunci Duhul Sfânt îl părăseşte;
El se simte izgonit, nedorit, simte opresiune şi pleacă, nevoind să forţeze
libertatea omului; sufletul - ne-mai-având păzitor şi acoperitor pe Dumnezeu şi
harul Său – este atacat cu înverşunare de cel rău, diavolul, care şi pune
stăpânire pe inima omului îndemnându-l la rău şi împietrindu-i sufletul.
Cu toate acestea, Duhul lui Dumnezeu
(Duhul Sfânt) revine în sufletul omului dacă este chemat: “Duhul Sfânt se reîntoarce în
sufletul uman ori de câte ori omul se află în situaţii dramatice”[15];
El este compătimitor. Cu atât mai mult, inima plină de iubire a creştinului se
umple de Duhul lui Dumnezeu, pentru că un astfel de suflet păzeşte Legea divină
din dragoste pentru Dumnezeu; Cuvintele Domnului Iisus mărturisesc că locul lui
Dumnezeu este în sufletul (inima) omului credincios: “Dacă Mă iubeşte cineva, va păzi
cuvântul Meu, şi Tatăl Meu îl va iubi, şi vom veni la el şi vom face locaş la
el”[16].
Am spus la început că „Dumnezeu locuieşte acolo unde este lăsat să intre!” Chemarea lui Iisus adesea prin rugăciune este o strigare
a lui Dumnezeu, o invitaţie să vină la noi; „Iată,
stau la uşă şi bat; de va auzi cineva glasul Meu şi va deschide uşa, voi intra
la el şi voi cina cu el şi el cu Mine”.[17]
Astăzi, îmbrăcat cu dragostea şi înarmat cu răbdarea, Iisus bate la poarta
sufletelor noastre; să nu întârziem prea mult, ci să-I deschidem; să nu ezităm
nici o clipă că îL primim la noi în casă;
„CASA”
este un cuvânt foarte uzual care defineşte un imobil unde locuieşte un om sau
mai mulţi; casa unde locuieşte o familie cu copii se cheamă „cămin”
deoarece existenţa copiilor într-o casă conferă culoare, viaţă şi bucurie casei.
David împăratul spune că „omul care-şi va umple
casa de copii nu se va ruşina când va
grăi cu vrăjmaşii săi în poartă” [18]; odată ce plecăm
undeva şi ni se face apoi dor de casă, spunem că ne întoarcem „acasă”.
Pe plan duhovnicesc când cineva moare spunem că se întoarce acasă, adică
în Împărăţia lui Dumnezeu.
„Casă” de veci, adică loc de veci, mormânt, este un alt înţeles
al cuvântului. Şi Domnul Iisus a avut un loc de veci, o casă luată „cu
împrumut”, nu era a lui şi în ea nimeni nu mai fusese pus[19]. Ieslea din Betleemul Iudeii a fost şi ea,
pentru puţină vreme, sălaş pentru Dumnezeu Iisus Hristos, după naşterea din
Preacurata Fecioară.
Trebuie să
înţelegem odată pentru totdeauna:
-
Casa
noastră de aici,
de pe pământ nu este casa noastră[20];
aici suntem trecători, turişti, vizitatori; casa noastră este în veşnicie,
veşnic!
-
Ca
să dobândim locuinţa noastră veşnică din ceruri – pentru că numai aceea merită
să fie casa noastră şi merită să ne luptăm pentru ea, să o luăm cu asalt –
trebuie neapărat să ne ţinem de Dumnezeu, să avem grijă să fim de partea lui Dumnezeu,
iar nu în tabăra duşmană lui Dumnezeu;
-
Casa
sufletului nostru este trupul! Tot aşa sufletul nostru trebuie să fie (să
devină) casa lui Dumnezeu curată şi măturată, aerisită şi împodobită! Este
unicul mod în care noi putem ajunge vreodată în rai cu Dumnezeu şi sfinţii Săi,
numai dacă sufletul nostru devine CASA
LUI DUMNEZEU! ÎMPĂRATE CERESC, vino şi Te sălăşluieşte întru noi!
Casa, pe care o pregătim pentru Dumnezeu Tatăl şi Domnul Iisus
şi Duhul Sfânt – sufletul nostru – s-ar putea să devină „închisoare” în care să
îl necinstim pe Dumnezeu. O frumoasă rugăciune de-a părintelui Arsenie
Boca spune aşa: patimile noastre „toate împreună au făcut temniţa în care Te
ţinem bolnav, flămând şi fără haină, ... ai milă de noi şi pune foc temniţei,
... vino şi Te sălăşluieşte întru noi ...”. Să facem loc în suflet
pentru Dumnezeu, să pregătim cum putem sufletul prin curăţenie, aerisire de
gândurile rele, să împodobim casa aceasta cu gândul permanent la Dumnezeu.
[2] Rugăciunile începătoare,
Ceaslov, Ed. IBM al BOR, Bucureşti, 1992, p 8.
[3] Gurie
Georgiu, Cristian Tia, Despre mântuirea sufetului în era
post-industrială, Ed. Info, Craiova, 2001, p 35.
[5] Ectenia
mica, cerere: „Pe noi înşine şi unii pe alţii şi toată viaţa noastră lui Hristos
Dumnezeu să o dăm”.
[6]
Ieşire 40, 34.
[7] Pr. Prof. dr. Isidor Todoran,
Arhid. Prof. dr. Ioan Zăgrean, Dogmatica Ortodoxă, manual pentru Seminariile teologice,
Arhidiecezana Cluj, 1997, p95. “Prezenţa
lui Dumnezeu peste tot în cele mărginite ... El fiind necuprins şi imaterial,
spiritual şi absolut. Dumnezeu înconjoară şi cuprinde toate, fără a putea fi
înconjurat sau cuprins”.
[13] Rugăciunile începătoare,
Ceaslov, Ed. IBM al BOR, Bucureşti, 1992, p 8.
[15] Gurie
Georgiu, Cristian Tia, Despre mântuirea sufetului în era
post-industrială, Ed. Info, Craiova, 2001, p 37.
[19] Ioan 19, 41: “Iar în locul
unde a fost răstignit era o grădină, şi în grădină un mormânt nou, în care nu
mai fusese nimeni îngropat”.
[20]
“Căci nu avem aici cetate stătătoare, ci
o căutăm pe aceea ce va să fie” (Evrei 13, 14). “Căci ştim că, dacă acest cort,
locuinţa noastră pământească, se va strica, avem zidire de la Dumnezeu, casă
nefăcută de mână, veşnică, în ceruri” (II Corinteni 5, 1). “Ştiind că,
petrecând în trup, suntem departe de Domnul, căci umblăm prin
credinţă, nu prin vedere, avem încredere şi voim mai bine să plecăm din trup şi
să petrecem la Domnul. De aceea ne şi străduim ca, fie că petrecem în trup, fie
că plecăm din el, să fim bineplăcuţi Lui”. (II Corinteni 5, 6-9).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu