de Pr. Protopop Vasile GAFTON
La râul Iordanului, acolo unde Ioan
Botezătorul se face binevestitor și Înaintemergător Domnului, încercând să le
deschidă ochii, auzul, sufletele semenilor săi cu privire la apropierea vremii
mântuirii, se întâmplă un lucru minunat.
De fapt, momentul este pregătit
pentru noi încă din cea de-a treia zi a Crăciunului, prin martiriul Sfântului
Arhidiacon Ștefan, eveniment care este dublat de același fapt pe care îl
întâlnim și la Praznicul Bobotezei. Despre ce este vorba? Ștefan mărturisește
acuzatorilor: Văd cerurile deschise și pe Fiul lui Dumnezeu stând de-a dreapta
Tatălui (F.Ap. 7,56). Descoperirea. Arătarea Treimii Celei deoființă: Tatăl,
Fiul și Duhul Sfânt, Cel Care deschide cerurile. Cerurile se deschid deasupra
jertfei. Cel care își jertfește viața are viziunea Treimii. Oare, de ce? Pentru
că, Treimea poate fi contemplată în coborârea de bună voie, în dăruirea totală
de sine, iar, cel care are viziunea cerurilor deschise dă mărturie despre ea.
Ioan Botezătorul este cel care și-a
jertfit viața unui singur scop: pregătirea căii Domnului. Dedicarea lui totală,
îi mijlocește pe malul Iordanului o viziune similară celei a Sfântului Ștefan:
cerurile deschizându-se pentru a revela Treimea (Mc. 1,10). Dar, și apele de
retrag, se dau înapoi, fug în momentul în care Iisus Se coboară în râu pentru a
fi botezat de Ioan, așa cum se mărturisește în una din rugăciunile Aghiazmei
mari: Te-au văzut apele, Dumnezeule,
Te-au văzut apele și s-au temut. Iordanul s-a întors înapoi, văzând Focul
Dumnezeirii pogorându-Se trupește și intrând într-însul (Molitfelnic,
E.I.B.M.B.O.R., București, 1998, p. 585).
De altfel, există o similaritate
între ape și cer subliniată încă din Cartea Facerii, unde se spune că,
Dumnezeu, a despărțit apele de sub tărie (tăria
cerului), de apele cele de deasupra
tăriei (Fac. 1,6-7). De asemenea, atunci când Dumnezeu scoate pe evrei din
robia egipteană, apele Mării Roșii se despart și străjuiesc trecerea poporului
israelitean de o parte și de alta, întocmai unor pereți (Ieșirea 14,22). Când
Cerurile se deschid asupra pământului și apele de sub cer dau semn, se deschid
pentru a deveni materie a botezului ființei noastre cu energiile Duhului Sfânt
de care se încarcă.
Deschiderea cerurilor este un fapt ce
poate să ne devină familiar și nouă. Pe măsură ce lumea nu mai devine singura
opțiune a ochilor noștri și, atâta timp cât viața noastră ni se revelează ca
dar al lui Dumnezeu pentru noi, iar nu ceva care ne aparține de drept, cerurile
se deschid. Ceea ce ni se revelează prin deschiderea cerurilor este, de fapt,
scopul vieții noastre: Prea Sfânta Treime. Orice ni s-ar părea nouă că ar putea
fi scopul vieții noastre, este descoperit a fi, în cele din urmă, un scop fals.
Slujba Aghiazmei Mari conține rugăciuni de o mare frumusețe și de o bogăție
generoasă în explicații în sensul evocat de către noi. Iată ce spune una di
aceste rugăciuni: Treime mai presus de
fire, preabună, preadumnezeiască, atotputernică, a toate văzătoare, nevăzută,
nepătrunsă, făcătoarea ființelor celor înțelegătoare și a firilor celor cuvântătoare;
bunătatea cea firească, lumina cea neapropiată, Care luminezi pe tot omul care
vine în lume, strălucește și întru mine, nevrednicul slujitorul Tău!
Luminează-mi ochii minții mele, ca să îndrăznesc a lăuda binefacerea și puterea
Ta cea nemăsurată. (Molitfelnic, E.I.B.M.B.O.R., București, 1998, p. 583)
Cerurile deschise sunt condiția
vederii Treimii. Prea multă vreme din viața noastră o petrecem sub un cer care
nu se deschide niciodată. Din această pricină, uităm că Dumnezeu există, pentru
că nu-L mai vedem; nu vedem mai departe de cerul pe care îl boltesc deasupra
noastră grijile, problemele, aspirațiile, dorințele noastre. Acest cer nu se
deschide niciodată pentru că noi îi adăugăm tărie în fiecare clipă, cu fiecare
opțiune pe care o facem pentru lumea pe care ne-o dorim, pentru lumea cu care
ne hrănim. Nu dăm Duhului Sfânt permisiunea de a deschide cerurile și de a lăsa
să Se descopere în viața noastră Sfânta Treime.
În casele noastre primim deschiderea
cerurilor prin binecuvântarea stropirii cu Agheasmă Mare. Ce suntem noi?
Purtători de Hristos. Hristofori. Peste cine se deschid cerurile la Bobotează?
Peste Hristos, Cel din noi. Dacă Îl avem pe Hristos în noi, cerurile se deschid
deasupra noastră. Troparul care se cântă la casele oamenilor vorbește despre
ceea ce se întâmplă în casa care se deschide Domnului la apelul
binevestitorilor Lui.
Malul Iordanului devine casa noastră
și casa noastră devine malul iordanului unde Duhul Sfânt face ca Sfânta Treime
să fie o prezență familiară, intimă.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu