de Pr. Ioan Popa
din Porumbacu de Jos
Prezenţa
Mântuitorului Iisus Hristos în istorie constituie îndumnezeirea acesteia, la
fel cum prezenţa Cuvântului Sfintei Scripturi în predică ar trebui să
reprezinte deopotrivă mărturia şi îndemnul de conformare a omului la chipul lui
Hristos.
Când facem referire la necesitatea
raportării scripturistice sau la biblicizarea
predicii, avem în vedere două
aspecte complementare: unul care priveşte forma predicii – şi atunci vorbim
despre cunoaşterea, interpretarea şi utilizarea textului scripturistic în
cuvântare – şi celălalt care desemnează conţinutul sau fondul comunicării
omiletice – iar în acest caz atenţia noastră se orientează spre Izvorul
predicii, spre Hristos şi spre posibilitatea oamenilor de a deveni asemenea
Lui.
Lucrarea predicatorială a Sfinţiilor
Părinţi a avut un puternic fundament scripturistic, dar nu doar ca bază de
informaţii şi sursă de „trimitere bibliografică”, ci mai ales ca trăire
experimentală a Adevărului Scripturistic. Ca metodologie, dar şi ca experienţă
practică, abordarea omiletică a Sfinţilor Părinţi constituie un reper pentru
orice predicator care doreşte să conştientizeze şi să aplice în cuvântările lui
învăţătura biblică la care se raportează nu numai ca la „arsenalul de texte argumentative
ale logicii spirituale biblice, ci mai ales la puterea, la esenţa şi la
sublimitatea revelaţiilor ei sfinte care dau preotului şi predicii lui o
autoritate şi o influenţă covârşitoare asupra sufletelor credincioşilor”[1].
Efectul imediat şi tangibil al oricărei
cuvântări este comunicarea. În cazul cuvântărilor creştine comunicarea
presupune împărtăşirea învăţăturii de credinţă, a îndemnurilor, a
avertizărilor, a mângăierilor şi a impulsurilor spre credinţă şi dragoste,
toate acestea izvorâte din convingerea predicatorului că mesajul său trebuie
„să slujească nu să poruncească” [2].
În privinţa formei în care este expusă
cuvântarea creştină de orice gen, Sfânta Scriptură constituie un reper
fundamental pentru întocmirea unui „vocabular omiletic” care să exprime corect
fondul învăţăturii expuse şi să confere predicii expresivitate, coerenţă şi
stil. Printr-o lectură permanentă şi atentă a textului biblic predicatorul
poate evita repetiţiile de idei sau a termenilor din aceeaşi familie lexicală,
formulările pleonastice[3]
sau utilizarea eronată a termenilor. În mod concret, în predică putem
întrebuinţa o serie de termeni biblici ca „Învăţătorul”, „Fiul Omului”,
„dumnezeiescul Răscumpărător” sau „Duhul lui Dumnezeu”, „Sfinţitorul”, „Mângăietorul”,
„Tatăl Ceresc”, „Cea plină de har” ş.a.m.d. pentru „a oferi expresivitate
comunicării în actul omiletic... de a transmite mesajul şi crezul ortodox
creştinilor şi lumii din vremea noastră într-o varietate lexicală conformă
Scripturilor şi învăţăturilor Sfinţilor Părinţi”[4].
Caracterul revelat şi rolul pedagogic al
textului biblic sunt exprimate sintetic de către Sfântul Apostol Pavel: „Toată
Scriptura este insuflată de Dumnezeu şi de folos spre învăţătură, spre mustrare,
spre îndreptare, spre înţelepţirea cea întru dreptate, astfel
ca omul lui Dumnezeu să fie desăvârşit, bine pregătit pentru orice lucru bun.” (II Timotei III. 16-17). Aşadar, în
practica omiletică nu putem proceda discriminatoriu prin ignorarea unor părţi
din Scriptură. Întrega Biblie, atât Vehiul cât şi Noul Testament, ne conduce
spre formarea unei imagini complete[5] a
Aceluiaşi Iisus Hristos pe Care Îl prezintă, unul ca promisiune, iar celălalt
ca împlinire.
Una dintre condiţiile esenţiale pe care
trebuie să le îndeplinească predicatorul în desfăşurarea acţiunii sale
comunicaţionale eficiente este dobândirea cunoştinţelor teologice[6],
filologice[7],
psihologice şi oratorice necesare întocmirii cuvântului său. Această condiţie
nu este doar o necesitate pentru îmbogăţirea materialului informaţional al
predicatorului, ci o datorie misionară, întrucât ignorarea îndeplinirii
responsabile a ei poate genera îndepărtarea personală de Dumnezeu, dar şi
abaterea ascultătorilor de la Hristos[8].
Tot la fel de importantă ca această condiţie este necesitatea conformării
vieţii predicatorului Adevărului pe care îl comunică. Nu poate transmite altora
Adevărul o persoana care nu cunoaşte ea însăşi acest Adevăr şi nu poate îndemna
spre mântuire cel care nu se află el însuşi pe acest drum. Pr. prof dr. Vasile
Gordon subliniază în mod sugestiv pericolul intelectual şi spiritual la care se
expune un predicator care nu cunoaşte textul biblic, fiind de părere că „pentru a utiliza cu rezultate bune ceva,
trebuie să cunoşti acel ceva. A folosi Scriptura fără a fi cunoscută, atât în
litera, cât şi în duhul ei, este ca şi cum ai consuma un medicament, fără să
ştii ce iei, sau cum ai mânui o armă, fără să-i cunoşti mecanismul”[9].
Oratorul creştin nu poate pătrunde
înţelesul Cuvântului lui Dumnezeu pentru a se conforma Acestuia, fără stădanie
permanentă cu sine şi fără „dezvoltarea unei culturi a cunoaşterii personale”[10].
Prin dobândirea cunoaşterii de sine, mai exact a recunoaşterii propriilor
slăbiciuni şi neputinţe, predicatorul poate evita cele „trei mari ispite”[11],
cum le numea Abale Dubois, care ameninţă orice predicator: lenea, orgoliul
şi invidia.
Pe lângă acestea menţionează un păcat care depăşeşte cu mult aceste tentaţii,
care este cel mai răspândit şi totodată cel mai ucigător de suflete, anume: ipocrizia[12].
De fapt, la temelia îndeplinirii acestor
condiţii şi la evitarea derapajelor stă
atitudine predicatorului faţă de misiunea ce îi este încredinţată. Această
atitudine responsabilă permite să să întrezărească evlavia, metoda de lucru,
curajul, sobrietatea, smerenia, dar mai ales dragostea[13]
pentru ceea ce realizează şi asta deoarece „zadarnic am adunat comori dacă
iubirea nu ne aprinde, dacă duhul evlaviei nu ne fecundează lucrările”[14].
Aşa se face că de multe ori rămânem impresionaţi de frumuseţea cuvântărilor
Sfinţilor Părinţi, dar pierdem din vedere sentimentele puternice de credinţă şi
de slujire iubitoare a lui Dumnezeu şi a semenilor acestora care au dat
substanţă unor asemenea cuvântări[15].
La fel ca şi exegeza scripturistică,
predica fundamentată biblic reprezintă „un drum spiritual, o provocare”[16]
al cărui scop ultim este cunoaşterea şi trăirea în Adevărul dumnezeiesc, mai
corect a-I îngădui lui Hristos să trăiască în tine.
Urmând firul logic pe care Mircea
Vulcănescu îl atribuie filosofiei creştine orientale[17],
cercetând Scripturile, interpretându-le şi prezântându-le în predică şi omilie,
am făcut primul pas, cel al cunoaşterii
lui Dumnezeu. Lucrarea aceasta teandrică, în care Dumnezeu răspunde prin revelare
efortului omenesc de a-L căuta, este urmată de iubirea lui Dumezeu ca stare determinantă de acţiune prin care să se reflecte cunoaşterea şi iubirea lui
Dumnezeu.
Îndemnul pe care ni-l adresează
Mântuitorul Hristos este explicit: „Cercetaţi (έρευνάτε) Scripturile...şi
acelea mărturisesc (μαρτυροΰσαι) despre Mine! (Matei V. 39), iar mărturia/mărturisire pe care o găsim în textul
biblic constituie baza omiliei şi predicii creştine. Aşa se face că cel aflat
în faţa credicioşilor îşi depăşeşte sfera atribuţiilor sale - de persoană
consacrată şi încredinţată de către Biserică cu misiunea preoţească, ce include
în mod obligatoriu predicarea Cuvântului lui Dumnezeu atunci când încearcă să
propovăduiască propriile păreri particulare. De altfel, orice cuvântare
bisericească se face „În numele Tatălui şi al Fiului şi al
Sfântului Duh”[18]
sau al Lui „Hristos” Cel Care „a Înviat!”. Predicatorul poate fi
ferit de acest derapaj, dacă îşi conformează cuvântarea cu Sânta Scriptură[19],
dar mai ales atunci când ştie cum să o utilizeze[20].
„Cercetarea” Scripturilor presupune un
efort deosebit din partea omiletului şi este diferită de simpla citire
informaţională a textului, deşi ignoranţa este mai periculoasă decât lipsa de
credinţă. Atenţionarea a fost emisă de Mântuitorul către saducheii care
utilizau eronat textul Scripturii Ebraice: „Şi le-a zis Iisus: Oare nu pentru
aceasta rătăciţi (πλανάσθε), neştiind Scripturile, nici puterea lui Dumnezeu?”
(Marcu XII. 24). „Cercetarea”
Scripturilor reprezintă aprofundarea lor, conformarea vieţii omiletului cu
Adevărul pe care acestea Îl cuprind. De aici am putea trage concluzia logică,
dar posibil eronată, că predicatorul poate devini un sfânt prin munca sa cu
Sfânta Scriptură. Părintele Nicolae Steinhardt risipeşte acestă prejudecată
prin reamintirea caracteristicilor activităţii Mântuitorului la care suntem
îndemnaţi şi noi, anume: modul paradoxal
şi cel uluitor de a acţiona. Concret,
părintele ne îndeamnă: „Nu din prisosul, nu din puţinul tău, ci din neavutul
tău, din ceea ce-ţi lipseşte. Dăruind altuia ce nu ai – credinţă, lumină,
încredere, nădejde – le vei dobândi şi tu”[21].
Cu alte cuvinte, nu „calităţile” predicatorului sunt cele care îi aduc vreun
folos sufletesc, ci conştiinciozitatea misiunii sale de a învăţa şi determina
pe alţii la o atitudine de apropiere de Hristos. În acest fel şi predicatorul
dobândeşte şi înaintează în cunoaşterea şi iubirea lui Dumnezeu, dacă este
capabil să-şi recunoască propriile neajunsuri şi incapacităţi în a-L descoperi
pe Dumnezeu.
Obligativitatea faţă de propovăduirea
mesajului „unic şi peren” a Cuvântului lui Dumnezeu cuprins în Sfânta Scriptură
presupune şi eficientizarea acestuia, ceea ce înseamnă expunerea permanentă a
mesajului astfel încât să fie înţeles[22],
să genereze convingeri, să inspire audienţa cu privire la ceea ce El trasmite[23]
şi să-i determine pe ascultători la adaptarea vieţii[24]
Mesajului recepţionat.
Prin datoria de a nu propovădui idei
străine de Duhul Evangheliei[25]
înţelegem păstrarea cu orice preţ a identităţii conţinutului mesajului
transmis, dar nicidecum a formei în care acesta se prezintă, întrucât este
nevoie de reformulări şi adaptări ale predicii în funcţie de categoriile, împrejurările
şi generaţiile cărora li se adresează. Acest lucru presupune raportarea
realităţilor cotidiene la mesajul Scripturistic, iar nu invers, pentru a nu
umbri mesajul primordial cu imagini ale vieţii cotidiene care sunt doar
„auxiliare mesajului mântuitor”[26].
Cuvântul Scripturii, înţeles atât ca mesaj, dar mai ales ca Persoană, rămâne
totdeuna neschimbat, aşa cum Îl caracterizează şi Sfântul Apostol Pavel: „Iisus
Hristos, ieri şi azi şi în veci, este acelaşi” (Evrei XIII. 8). În această logică, venim în acord cu afirmaţia lui
Enzo Bianchi: „Nuova evangelizzazione dunque non può significare nuovo evangelo, né questo dev’essere
modificato o cambiato per essere attualizzato”[27].
Efortul pastoral trebuie să ţină cont de atenţionarea pe care ne-o
adresează Georges Florovsky: „Din nefericire suntem adesea înclinaţi să măsurăm
Cuvântul lui Dumnezeu după propria noastră statură în loc de a ne verifica
mintea noastră după statura lui Hristos”[28].
Deducem de aici şi tema principală
izvorâtă din textul biblic şi anume: Persoana
lui Hristos. Acest lucru este susţinut de cuvintele Sfântului Apostol Pavel,
care declară: „Însă noi propovăduim (κηρύσσομεν) pe Hristos cel răstignit:
pentru iudei sminteală; pentru neamuri nebunie; dar pentru cei chemaţi, şi
iudei şi elini: pe Hristos, Puterea lui Dumnezeu şi Înţelepciunea lui Dumnezeu.”
(I Corinteni I. 23-24), iar în alte
locuri: „Căci nimeni nu poate pune altă temelie decât cea pusă, care este Iisus
Hristos.” (I Corinteni III. 11) şi
„Zidiţi fiind pe temelia apostolilor şi a proorocilor, piatra cea din capul
unghiului fiind Însuşi Iisus Hristos” (Efeseni
II. 20). Aşa se face că cel mai potrivit mod de a predica este cel în care
utilizăm cuvintele Sfintei Scripturi care-L conţin pe Hristos. A vorbi despre
Hristos fără a folosi Sfânta Scriptură ne conduce inevitabil la îndepărtarea de
Subiect, întrucât „despre Hristos se
cuvine să vorbească Hristos Însuşi”[29].
Simplu în aparenţă, îndemnul lui
Florovsky este demn de luat în considerare, în aceeaşi măsură ca şi grija de
mântuire. Această muncă de conformare actuală după chipul lui Hristos presupune
împlinirea unei unităţi între istoria realităţii în care trăieşte fiecare
generaţie şi realitatea istorică transfigurată de Hristos „prin efortul de a
construi bijuterii cu propriul sine, acele inele de conştiinţă care să conjuge
conexiunile necesare dintre succesiunea evenimentelor (diacronia) şi
multitudinea situaţiilor de viaţă (sincronia)”[30].
Sau altfel spus, este vorba despre raportarea personală a fiecărui credincios
la mesajul lui Hristos, grija de a înţelege ceea ce transmite Cuvântul biblic
raportat la timpul prezent.
Ţinând cont de cele trei tipuri ale
comunicării discursive – gramatică,
pentru exprimare, logică, pentru
învăţare şi retorică pentru
determinare – Bonaventura distinge trei proprietăţi ale discursului raţional: să
coincidă, să dovedească şi să înfrumseţeze. Aceste funcţii se întemeiază pe
principiului potrivit căruia „raţiunea înţelege printr-un discurs congruent,
judecă printr-unul adevărat şi înduplecă printr-unul înfrumuseţat”[31].
În această înţelegere, Evangheliarul, utilizat în cultul
ortodox, este nu numai o carte ce emite frumuseţe, înţelepciune şi etică, ci contopeşte în sine
cele trei funcţii ale discursului. Textul din Evangheliar propus spre a fi citit într-o anumită zi este în legat
de perioada liturgică în care se face citirea respectivă şi în corelaţie cu
textele din Minei, Triod, Octoih sau Penticostar.
În felul acesta, pericopei Învierii de la Utrenia de Duminică îi corespunde
cântarea Luminândei din acea
Duminică, iar textul evanghelic de la Liturghie se coroborează cu lectura Apostolului zilei sau a sfântului prăznuit pentru o imagine completă
a perioadei liturgice pe care o evocă. Tot la fel şi textul vechi-testamentar
de la Paremiile slujbei de Vecernie
din ajunul sărbătorii sunt în congruenţă cu ziua respectivă. Toate aceste corelări
obligă persoana predicatorului ortodox să ia în calcul pericopa Duminicii la
alcătuirea cuvântării nu doar ca fundament exegetic, ci mai ales ca „program de
viaţă, a cărui limpezime aduce luciditate inclusiv în ritmul liturgic intern al
credinciosului”[32]. Pentru aceasta este nevoie să nu ne limităm
doar la pericopa scripturistică din Duminica respectivă, decât ca formă sau
atunci când întocmim o omilie, ci avem nevoie de dobândirea unei „culturi
scripturistice” prin citirea zilnică din Sfânta Scriptură. Părintele Calciu
Dumitresa ne-a lăsat acest îndemn cald şi constructiv în ceea ce priveşte
posibilitatea pătrunderii înţelesurilor Bibliei, dar şi înaintarea în
descoperirea lui Dumnezeu: „Vă rog să citiţi Scriptura, şi laici, şi teologi!
Pentru că citirea Scripturii nu numai că îţi luminează sufletul, dar prin
rugăciune şi prin lectură neîncetată descoperi lucruri pe care nu le-ai
descoperit nici prima oară, nici la a doua, nici la a zecea lectură a Sfintei
Scripturi. Dumnezeu lucrează, Duhul lui Dumezeu lucrează în fiecare dintre noi
şi deschide sufletul omului pentru înţelegerea unor sensuri pe care nu le
cunoşti, pe care poate nici alţii nu le-au descoperit.”[33].
Prezenţa fizică a Evangheliarului la
Sfânta Liturghie, la celelalte slujbe sau la Sfintele Taine este dovada
empirică a fundamentării scripturistice a mesajului creştin. Ignorarea textului
scripturistic conduce la îndepărtarea de Originea predicii, de Hristos şi în
felul acesta „se rupe de sens mărturisitor întrega pedagogie pastorală”[34].
Frumuseţea Evangheliarului
rezidă nu doar din aspectul său îngrijit şi frumos împodobit, ci mai ales din
mesajul pe care el îl transmite şi care are darul de a îndemna la decenţă şi
coerenţă în exprimarea discursului, dar şi la adevăr, discreţie şi precauţie
omiletică pentru a ne feri de ridicol şi urâţenie sufletească şi de exprimare.
Perceput în acest mod, Evangheliarul
constituie imboldul concret spre fundamentarea scripturistică a predicii pe
care nici un omilet conştient nu poate să-l ignore.
În mod concret, metodica omiletică presupune lectura şi meditaţia
zilnice pe seama textului biblic, urmate de introspecţie. François de Fénelon
ne oferă o imagine sugestivă cu privire la felul în care este necesară
meditaţia duhovnicească pentru a pătrunde înţelesurile scripturistice: „Când
citeşti un pasaj din Scripturi, opreşte-te după fiecare verset sau frază ca să
auzi ce are Dumnezeu de zis. Gândeşte-te cum ar aplica Iisus ceea ce
citeşti. Gândeşte-te cum trăiesc adevărul lui Dumnezeu alţi credincioşi
adevăraţi. Caută să vezi ce te poate împiedica să trăieşti tu însuţi adevărul.
Pe măsură ce-ţi dai seama de propria ta neputinţă de a trăi vreun anume adevăr,
vino înaintea lui Dumnezeu smerit şi în tăcere. Să vezi limpede
cât de incapabil eşti. Cere-I lui Dumnezeu să trăiască viaţa Lui în tine şi să
facă pentru tine ceea ce tu nu poţi face singur. În mod sigur El va sfârşi
lucrarea pe care a început-o în tine.”[35]
(s. n.). Înţelegem astfel că pătrunderea înţelesului Sfintei Scripturi, pentru
a putea fi comunicat apoi şi altora prin omilie, presupune raportarea continuă
la Hristos care este măsura tuturor lucrurilor şi Cel care iniţiază şi
sfârşeşte această lucrare exegetică în cel care-L caută sincer şi smerit.
Mai este necesară aprofundarea scripturistică şi prin citirea unor
comentarii biblice, cu precădere pe cele ale Sfinţilor Părinţi, analizarea
exegetică a textului, precum şi efectuarea unei „exegeze omiletice”, adică
raportarea realităţilor cotidiene la Adevărul biblic. Cu privire la această exegeză omiletică, pr. Grigorie
Cristescu opinează: „Exegeza omiletică se bazează fireşte pe datele exegezii
ştiinţifice; dar ea izvorăşte mai ales din ceea ce vom numi intuiţie biblică şi pe care o câştigăm
prin citirea zilnică a sfintei Scripturi”[36].
O altă condiţie esenţială pe care trebuie să o aibă în vedere
predicatorul în întocmirea şi prezentarea cuvântului său, este raportarea la
credincioşii cărora li se adresează. Deşi omilia, spre deosebire de cateheză,
este concepută sub forma unui monolog în cadrul căruia ascultătorii nu intervin
în mod direct, vizibil, totuşi cuvântarea genererază un raport de comunicare, o
receptare cognitiv-afectivă şi o intervenţie volitivă din partea acultătorilor.
De aici rezidă caracterul pedagocic al cuvântării care împlineşte rolul
Bisericii de modelare a ceea ce numim „personalitatea creştină”[37].
Cu toate că misiunea formării caracterelor religioase revine
cateheticii, totuşi omiletica are un rol foarte important prin desăvârşirea a
ceea ce iniţiază catehetica. Raportarea predicatorului la ascultătorii săi
presupune o atitudine iubitoare, la receptare a acestora ca „fraţi mai mici” ai
lui Hristos, adică la respectarea valorii lor umane conferite prin jertfa lui
Hristos. Din acest respect faţă de ei se naşte şi particularizarea cuvântării
conform cu starea, statutul şi nevoia spirituală a acestora, iar de aici
obligativitatea predicatorului de a cunoaşte pe cei cărora li se adresează[38].
În ceea ce priveşte receptarea predicii de către ascultători, prin
ambele elemente – formă şi conţinut – predica alcătuită pe fundamente
scripturistice este înţeleasă şi primită cel mai bine datorită termenilor
folosiţi şi explicaţi. La acestea se adaugă drept argumentaţie posibilitatea
experimentării Adevărului biblic expus de către predicator şi dezvăliut empatic
de audienţă.
Pentru a arăta modul în care oamenii
simpli primesc cuvântarea fundamentată scripturistic, pr. prof. Vasile Gordon
relatează în mod neaoş un dialog pe care l-a purtat cu un astfel de om pe
parcursul activităţii sale pastorale în Maramureş şi care a mărturisit: „Domnu’
părince, ştiţi cân ne place predica dumnevoastă cel mai mult? Cân voroviţi din
Vangelie!”[39].
În cadrul Liturghiei Cuvântului[40] rostim rugăciunea
din timpul cântării heruvimice prin care ne adresăm Arhiereului Ceresc cu
formula „...Tu eşti Cel ce aduci şi Cel ce Te aduci, Cel ce primeşti şi Cel ce
Te împarţi, Hristoase, Dumnezeul nostru...”[41].
În felul acesta ne raportăm la Hristos ca la Izvorul, Conţinutul şi Finalilatea
actului liturgic. În acest act liturgic este cuprinsă şi Sfânta Scriptură,
precum şi rostirea omiliei. Hristos ca Fiu al lui Dumnezeu sau Logos întrupat,
constituie în acelaşi timp Întemeietorul Cuvântării creştine, Cuprinsul
acesteia, dar şi scopul spre care se orientează viaţa credincioşilor. Expusă
iniţial sub forma kerygmei şi a didahiei, prezenţa Cuvântului scripturistic
diferă ca pondere şi prezentare în diferitele genuri ale cuvântării creştine,
fie că este vorba de omilie, predică liturgică, dogmatică, morală, apologetică,
biblică, istorică, panegirică, parenetică, conferinţă religioasă sau interviu.
Însă, indiferent de forma de prezentare a cuvântării creştine, Hristos nu poate
să lipsească din conţinutul ei, din intenţia spre care trebuie să se îndreapte
predicatorul şi ascultătorii sai deopotrivă. Omilia, ca interpetare, prezentare şi aplicare a Cuvântului Scripturistic, deşi
a fost genul omiletic cel mai frumos şi des utilizat de către Sfinţii Părinţi
se află de foarte mult timp, cu unele scânteieri izolate, într-o stare de
apatie lîncedă atât ca formă de expunere, ca încadrare liturgică, dar mai ales
în ceea ce priveşte conţinutul ei. Lipsa forţei dinamizatoare a omiliei
conferite de prezenţa lui Hristos în ea, denotă o stare spirituală în care
vorbim despre orice, inclusiv despre Hristos, dar fără Hristos. Cu greu ne
regăsim echilibrul duhovnicesc încercând să aflăm soluţii în modele
comunicaţionale pe care ni le oferă cu generozitate „lumea”, societatea, când
de fapt Calea se află chiar sub „ochii” noştrii, „înlăuntrul” nostru (Luna XVII. 21), în actele şi semnele
liturgice cărora le uităm semnificaţia şi le ignorăm legătura, nu Semnificatul.
Modele de mărturisire a lui Hristos pe care ni le oferă martirii, puţini dintre
ei încă contemporani cu noi, precum şi reperele pe care le găsim la părinţii
duhovniceşti din zilele noastre sunt soluţionările pe care le avem în vedere
atunci când pornim să-L descoperim pe Hristos şi să-L împărtăşim altora prin
cuvântul scripturistic în formă omiletică.
Concluzionând importanţa folosirii Sfintei Scripturi în predică, putem
spune că „acordând un rol mai important cuvântului lui Dumnezeu în viaţa
fiecărui creştin, ca şi în viaţa comunităţilor, se merge la esenţial, se
îngăduie urmării sfintei Evanghelii să modeleze tot mai mult existenţa
credincioşilor. În acest mod, în lume şi în istorie, între oameni, viaţa
creştinilor va deveni o exegeză vie a Scripturilor, a Cuvântului făcut trup”[42].
[1] Icon. dr. Grigorie
Cristescu, Predică şi cateheză, Tiparul
Tipogrefiei Arhidiecezane, Sibiu,
1929, p. 101.
[2]
Wolfang Trillhaas, Evangelische
Predigtlehre, Berlin, 1954, apud. Pr.
prof. dr. Dumitru Belu, Marginalii la o
carte de Omiletică, în MA, nr. 7-8/1969, pp. 530, 531.
[3] Asist. drd. Victor Marola,
Cognome şi termeni corelativi în practica
omiletică, în ST, nr. 3-4/2003, p. 77.
[4] Ibidem, p. 81.
[5] Pr. prof. Vladimir
Prelipceanu şi pr. prof. Grigorie Marcu, Cuvântul
lui Dumnezeu în viaţa Bisericii, în ST, nr. 1-2/1971, p. 34.
[6]
Pr. prof. dr. Dumitru Belu, Cu privire la
textul predicii, în MA, nr.
11-12/1964, p. 890, a se vedea şi Abatele Dubois, Practica zelului preoţesc sau mijloace pentru a face slujba preoţească
stimată şi rodnică, traducere de Gheorghe Neamţiu alias Geo Gherman,
Editura Galaxia Gutenberg, Târgu-Lăpuş, 2007, p. 101.
[7] Pr.
prof. dr. Dumitru Belu, Marginalii...,
p. 534.
[8]
Abatele Dubois, op. cit., pp. 90, 99.
[9] Pr. prof. dr. Vasile
Gordon, Cunoaşterea temeinică a Sfintei
Scripturi şi folosirea ei în predică, în BOR,
7-8/1985, nr. 7-8, p. 534.
[10]
Pr. conf. univ. dr. Constantin Necula, Evangheliarul,
obiect liturgic uitat? – importanţa sa în propovăduire, în ÎB, Sibiu, 2012,
p. 156, a se vedea şi Abatele Dubois, op.
cit., p. 324.
[11] Abatele Dubois, op. cit., p. 326.
[12] „În general, într-o
vorbire nu există nimic mai rece şi îngheţat decât o căldură prefăcută” -
Abatele Dubois, op. cit., pp.
344-345.
[14] Ibidem, p. 106.
[15]
Pr dr. Gabriel Popescu, Predică şi
predicator în Biserica Ortodocă Română, în BOR, nr. 1-2/1971, p. 117.
[16]
Pr. Costantin Necula, Recenzie la „Enzo Bianchi, Ascultând Cuvântul – pentru lectura duhovnicească a Scripturii în
Biserică, traducere de Maria-Cornelia Ică Jr., Editura Deisis, Sibiu, 2011”,
în RT, Sibiu, nr. 3/2011, p. 219.
[17]
Mircea Vulcănescu, Logos şi eros.
Creştinul în lumea modernă, Editura Paideia, Bucureşti, 1991, pp. 4-5.
[18]
Asist. drd. Victor Marola, Formule de
adresare în cuvântările bisericeşti, în ST, nr. 3-4/2004, p. 179.
[19]
Wolfang Trillhaas, op. cit., p.533.
[20]
Drd. Caplat S. Simion, Sfânta Scriptură a Veciului Testament ca izvor
al predicii, în ST, nr. 1-2/1967, p. 77.
[21] Nicolae Steinhardt, Dăruind vei dobândi – Cuvinte de credinţă -
, Editura Mănăstirii Rohia, 2006, p.198.
[22] Pr. prof. dr. Grigore
Cristescu, op. cit., p. 689.
[23] Georges
Florovsky, Duhul pierdut al Scripturii,
traducere de drd. Ioan I. Ică, în MA, nr. 3/1986, p. 19.
[24] Icon. dr. Grigore
Cristescu, Predică ..., p. 52.
[25] Idem, Îndrumări..., p. 671.
[26] Pr. prof. dr. Vasile Gordon, op. cit., p. 533.
[27] Pr. Enzo Bianchi, Come evangelizzare oggi, Editione
Qiqajon, Monastero di Bose, 1997, p. 7.
[28] Georges
Florovsky, Ibidem.
[29] Pr. prof. dr. Vasile
Gordon, op. cit., p. 538.
[30] Pr. conf. univ. dr.
Constantin Necula, Ibidem.
[31] Sfântul Bonaventura, Despre reducerea artelor la teologie,
traducere de Horia Cojocariu, Editura Univers Enciclopedic Gold, ediţia a II-a,
Bucureşti, 2010, p. 29.
[32] Pr. conf. univ. dr.
Constantin Necula, Evangheliarul..., p.
153.
[33] Pr. Gheorghe
Calciu-Dumitreasa, Suferinţa ca
binecuvântare, ediţie îngrijită de ieromonah Savatie Baştovoi, ediţia a
II-a, Editura Cathisma, Bucureşti, 2008, p. 14.
[34] Pr. conf. univ. dr. Constantin Necula, op. cit., p. 154.
[35] François de Salignac de
La Mothe-Fénelon, Inimă în căutare,
Editura „Lampadarul de Aur”, Oradea, 2011,
p. 53.
[36] Icon. dr. Grigorie
Cristescu, op. cit., p. 104.
[37] Pr. Dumitru Călugăr, Preocupări catehetice, TTES, Sibiu,
1944, p. 2.
[38] Pr. dr. Nicolae Terchilă,
Evanghelia în şcoală, TTES, Sibiu,
1935, p. 6.
[39] Pr. prof. dr. Vasile
Gordon, op. cit., p. 534, nota 1.
[40] Considerăm mai elocventă
această nouă titulatură care desemnează prima parte a Liturghiilor Sfântului Ioan Gură de Aur şi a Sfântului
Vasile cel Mare decât cea de Liturghie a
catehumenilor în privinţa realităţilor teologico-liturgice pe care le
exprimă şi conformă situaţiei bisericeşti actuale. Am preluat-o ca atare de
la Pr. lect. dr. Nicolae Dură, Propovăduirea Cuvântului
şi Sfintele Taine. Valoarea lor în
lucrarea de mântuire, teză de doctorat în teologie, conducător ştiinţific
al lucrării pr. prof. dr. Constantin Galeriu, EIBMBOR, Bucureşti, 1998, p. 202;
Constantin Paraschiv, Omilia - gen al
predicii creştine, Teză de doctorat, cordonator ştiinţific pr. prof. dr.
Nicolae D. Necula, Bucureşti, 2008, p.
262-263 şi Pr. Alexandre Schmemann, Euharistia
– Taina împărăţiei, traducere de pr. Boris Răduleanu, Editura Anastasia, Bucureşti, p. 76, 80..
[41] Liturghier, Editura EIBMBOR, Bucureşti,
2000, p. 149.
[42] Enzo Bianchi, Ascultând Cuvântul – pentru lectura
duhovnicească a Scripturii în Biserică, traducere de Maria-Cornelia Ică
Jr., Editura Deisis, Sibiu, 2011, p. 158.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu